4:48 PM Cesarstwo Nilfgaardu, cz. 1 |
Cesarstwo Nilfgaardu - największy twór państwowy w historii uniwersum Wiedźmina ze stolicą w Nilfgaardzie. Kraj na południu Kontynentu, posiadający zarówno rozbudowane zaplecze gospodarcze, jak i bitną, wyszkoloną armię oraz utalentowanych dowódców i polityków. Prowincje oraz państwa zależne od Nilfgaardu: Wasale Imperium: Maecht - zwane także "Bluszczowym królestwem", niewielkie państwo na południu, podległe Nilfgaardowi. Herb stanowi wizerunek srebrnych ryb oraz koron w polu błękitno-czerwonym czterodzielnym. Granicę od strony północnej, pomiędzy Maecht oraz Metinną jest rzeka Sylte. Na wschód leży Geso, oddzielone od Maecht Veldą, a na południe leży Ebbing. Ziemie te mają dostęp do morza od strony zachodniej. W Maecht utrzymywane były pozory swobody. Król wybierany był na zasadzie wolnej elekcji, jednak w rzeczywistości wybór był zgodny z wolą cesarza. Główne miasta: Miasto Maecht jest stolicą nilfgaardzkiej prowincji o tej samej nazwie. Thurn - miasto leżące w Nilfgaardzie, niedaleko rzeczki Veldy, w północnej części prowincji Maecht. Z bogatej rodziny z Thurn pochodziła Mistle. Rocayne - jest to fort, znajdujący się w Maecht. Ważniejsze osobistości: Akerspaark - nieżyjący król Maecht. Rzekomy ojciec Duny'ego, choć ten w spisie wielu synów i córek władcy nie występuje. Potomkowie z prawego łoża: Synowie: Orm - najstarszy legalny syn Akerspaarka. Gorm - legalny syn Akerspaarka. Torm - legalny syn Akerspaarka. Horm - legalny syn Akerspaarka. Gonzalez - legalny syn Akerspaarka. Córki: Alia - legalna córka Akerspaarka. Valia - legalna córka Akerspaarka. Nina - legalna córka Akerspaarka. Paulina - legalna córka Akerspaarka. Malvina - legalna córka Akerspaarka. Argentina - legalna córka Akerspaarka. Hoët - zwany także Sprawiedliwym, wybrany po śmierci Akerspaarka, król Maecht. Rudiger - książę Maecht. Jego wasalem był ojciec Mistle. Metinna - królestwo leżące w obrębie Nilfgaardu, które jak wiele innych lennych ziem posiada pozorną autonomię (panuje w nim król). Od zachodu kraj ograniczony jest przez morze, od południa graniczy z Maecht (obecnie wchodzącego w skład prowincji Metinna), od wschodu z Geso, a od północy z Nazairem. Przez Mettinę przepływa rzeka Sylte, a około jednej trzeciej ziem zajmuje równina Mag Deira. Mapa podaje błędną nazwę tego państwa - "Mettina". Na kartach sagi A. Sapkowskiego to państwo nazywa się Metinna. Główne miasta: Metinna - miasto, będące stolicą państwa o tej samej nazwie. Neunreuth - miasto w Metinnie. Forgeham - miasto położone na terenach Nilfgardu, w państwie Metinna. Ważne osobistości: Zivelena - wspominana w wypowiedzi Kudkudaka. Została królową Metinny za sprawą gnoma Rumplestelta, a w zamian obiecała swoje pierwsze dziecko (Prawo niespodzianki). Zivelena nie dotrzymała obietnicy, gdy Rumplestelt przybył po nagrodę, czarami zmusiła go do ucieczki. W niedługi czas potem ona i dziecko zmarli na zarazę. Królestwo Cintry - od ustanowienia Pokoju Cintryjskiego połączone z Cesarstwem unią personalną poprzez małżeństwo cesarza Emhyra var Emreisa z sobowtórem królowej Cirilli (oficjalnie prawdziwa Cirillą). Księstwo Attre - wasal Cintry. Temeria - w grze Wiedźmin 3 Dziki Gon. Temeria staje się wasalem Nilfgaardu (w zależności od decyzji gracza) Prowincje: Vicovaro - nazywane również "Międzyrzeczem". Kraina w Nilfgaardzie. Z opisów Cahira wynika, że nie znajduje się blisko stolicy. Z Vicovaro wywodzi się ród Cahira. Ważniejsze postacie: Cahir Mawr Dyffryn aep Ceallach [wym. kahir mawr dyfryn ep kellah] - Vicovarczyk na służbie Nilfgaardu, wnuk Gruffyda i Evivy, syn seneszala Ceallacha i Mawr, brat Aililla i Dherana. W cesarstwie nosił tytuł grafa i mimo młodego wieku służył w oddziałach do zadań specjalnych. Miał za zadanie pojmać księżniczkę Cirillę podczas oblężenia Cintry przez wojska cesarstwa, lecz jego misja zakończyła się niepowodzeniem. Popadł w niełaskę cesarza; na skutek poniesionej klęski i paru nieopatrznie wykrzyczanych słów kilka lat spędził w lochu. Dostał jednak kolejną szansę. Po raz drugi miał podjąć próbę pojmania Ciri podczas przewrotu na Thanedd, lecz i tym razem jego starania zakończyły się fiaskiem (to właśnie wtedy Geralt po raz pierwszy darował mu życie). Popadł wówczas w całkowitą niełaskę cesarza i był oficjalnie poszukiwany przez Nilfgaard. Do imperium wysłał go, spętanego, Isengrim Faoiltiarna, lecz przypadkowo uwolnił go wiedźmin, gdy Cahira przekazywano z rąk havekarów w ręce nilfgaardzkich żołnierzy (wtedy Geralt drugi raz darował mu życie). Cahir ruszył za wiedźminem, gdyż chciał się do niego przyłączyć w celu odnalezienia Ciri. Ostatecznie udało mu się dołączyć do drużyny Geralta, zaraz po tym, jak wiedźmin uciekł z niewoli w cintryjskim obozie. Przypadkowo uczestniczył w bitwie o most na Jarudze, dowodząc wraz z Geraltem częścią rejterujących oddziałów królowej Meve z Lyrii. Raniony w głowę i trawiony gorączką Cahir wyznaje, że, podobnie jak wiedźmin, miewa sny o Ciri, tyko że w jego przypadku księżniczka występuje jako dorosła kobieta. Wtedy też Vicovarczyk przyznaje, że zakochał się w Ciri. Powodowany właśnie tym uczuciem zgodził się na zrealizowanie misji sprowadzenia Ciri do Nilfgaardu. Tylko w ten sposób miałby jakiekolwiek szanse na widywanie się z nią. Zginął w potyczce z Bonhartem, podczas uwalniania Ciri z rąk Vilgefortza w cytadeli Stygga. Oddał życie, broniąc ukochanej. Assire var Anahid - pochodzącą z Vicovaro nilfgaardzka czarodziejka, krewna Cahira Mawr Dyffryn aep Ceallacha. Zasiadała w Loży wraz z inną przedstawicielką tego kraju, Fringillią Vigo. Wykorzystywała Carthię van Canten, kochankę szefa wywiadu wojskowego Nilfgaardu Vattiera de Rideaux, jako informatorkę. Wiedziała dzięki temu o działaniach wojennych oraz planowanych przez cesarza Emhyra i Vattiera operacjach. Assire podczas pierwszego spotkania z czarodziejkami z północy czuła się zakłopotana i spięta. Jako, że pochodzi z Nilfgaardu, miała bardzo ubogą garderobę, co ją irytowało. W późniejszym czasie zmieniła kolor włosów oraz styl ubierania się. Assire została pchnięta sztyletem i zrzucona z podestu przez ambasadora Nilfgaardu, Shilarda Fitz-Oesterlena, zaraz po tym, jak pomogła zdekompresować zaklętą w figurkę Triss Merigold. Jej śmierć wywołała wiele kontrowersji w Nilfgaardzie, później ogłoszono ją świętą. Flourens Delannoy - językoznawca i historyk, autor dzieła Bajki i klechdy, zbierającego legendy i mity Nordlingów. Etolia - kraina na południowym wybrzeżu Nilfgaardu. Tarczownicy, weterani z Etolii brali udział w działaniach wojennych cesarstwa. Gemmera - Prowincja w Nilfgaardzie, znana z oddziału najemników zwanych Gemmerskimi Pacyfikatorami. Część z nich służyła w oddziale Skellena. Gemmera według mapy dołączonej do gry nazywa się "Gemmeria", co jest sprzeczne z informacjami zawartymi w książkach A. Sapkowskiego. Ważniejsze postacie: Bert Brigden - jeden z adiutantów Stefana Skellena zwanego Puszczykiem. Należał do Gemmerskich Pacyfikatorów. On i cała jego grupa zostali wysłani wraz z Harsheimem do Claremont. Til Echrade - jasnowłosy elf z oddziału Skellena, były zwiadowca gemmerskich Pacyfikatorów. Wybrany do oddziału miedzy innymi ze względu na swe obycie z magią, umiał się nią posługiwać. Til Echrade odłączył się od oddziału Stefana Skellena niedługo przed walką z Ciri na zamarźniętym jeziorze Tarn Mira. Razem nim zdezerterowali również Joanna "Kenna" Selbourne, Andres Vierny i Dufficey Kriel. Ponosi śmierć, jednak nie jest ona opisana. Cyprian Fripp Starszy - Gemmerczyk, brat Cypriana Frippa Młodszego, znany z sadystycznych skłonności. Na jego egzekucji był obecny Skellen. Cyprian Fripp Młodszy - najemnik z oddziału Skellena, Gemmerczyk, brat Cypriana Frippa Starszego, znany z sadystycznych skłonności. Był w grupie wysłanej do Fano. Został zabity przez Ciri. Yuz Jannowitz - Gemmerczyk, członek oddziału Skellena. Rispat La Pointe- z oddziału Skellena, były wachmistrz gemmerskich Pacyfikatorów. Geso - prowincja w Nilfgaardzie. Leży nad górną Veldą. Sąsiaduje z Ebbing, Metinną i Maecht. Główne miasta i warownie: Amarillo - miasto leżące w prowincji Nilfgaardu, Geso. Do Amarillo podążali Łapacze, w celu odebrania nagrody od prefekta, za znalezienie Ciri. Glyswen - wieś dawniej zwana Biała Rzeczka w Geso. W karczmie w tej wsi Szczury oswobodziły Kayleigha i Ciri z rąk Skomlika i Nissira, przy okazji zabijając wszystkich w karczmie łącznie z karczmarzem. Sarda - fort w Nilfgaardzie (Geso), niedaleko na zachód od pustyni Korath. Siedziba rodziny Varnhagenów. Tyffi - miasto leżące w prowincji Nilfgaardu, Geso. Do Tyffi zmierzali Nissirowie, którzy schwytali członka bandy Szczurów, Kayleigha. Ważniejsi mieszkańcy: Lutz - baron mieszkający w nilfgaardzkim mieście, Tyffi. Wyznaczył nagrodę za złapanie Szczurów, którzy ograbili jego rządcę. Druigh - miasto leżące w prowincji Nilfgaardu, Geso. Miejsce, gdzie hanza Szczurów napadła na konwój. Nowa Kuźnica - wieś w Geso, w której Nissirowie złapali Kayleigha. Dwa dni konno od Glyswen. Fen Aspra - nilfgaardzkie miasto w prowincji Geso, a także miejsce nilfgaardzkiego fortu. Loredo - zw. Zbójecką Posadą, wieś w Geso, leżąca przy Bandyckim Szlaku nad Górną Veldą. Nazair - kraina położona na południe od Gór Amell (gdzie też znajdują się Stoki oraz przełęcz Theodula), wiele lat temu podbita przez Nilfgaard, teraz Nazair stanowi prowincję cesarstwa. Od północy Nazair graniczy z Cintrą oraz Dolnym Sodden, od wschodu z Mag Turga, a od południa z Metinną, gdzie granicę stanowi rzeka Yelena. Nazair ma swietne wyroby odzieżowe. Główne miasta: Assengard - dawniej duże miasto zbudowane przez elfów, obecnie pozostały tylko po nim ruiny, znajdujące się na północ od krainy Stojeziory leżącej w Metinnie blisko granicy z Nazairem. Jest on oddalony od Pereplutu o ok. trzysta pięćdziesiąt mil, czyli ponad dwa tygodnie jazdy. Belhaven - miasto leżące na Stokach. Położone jest głęboko w górach, na szlaku doliny rzeki Newi, niedaleko przełęczy Theodula. Belhaven żyje z eksportu rudy żelaza do Mag Turga, okoliczne góry są pełne kopalń cennej rudy, jednak Belhaven nie było zbyt bogatym miastem. W okolicach Belhaven istniała partyzantka - Wolne Stoki, która przyczyniła się do ucieczki Geralta z rąk Schirrú po zasadzce przygotowanej na niego. Rhys-Rhun - cytadela w Nazairze, położona nad jeziorem Muredach. Zamek zniszczono, obracając w ruiny. W legendach to tu miała miejsce finalna walka Geralta z Vilgefortzem, w rzeczywistości miała ona miejsce w cytadeli Stygga. Drżenia sejsmiczne spowodowane zniszczeniem cytadeli doprowadziły do unieruchomienia perpetuum mobile profesora Oppenhausera. Loża zdołała zatrzeć ślady o tym, że to w Stygga, a nie w zamku Rhys-Rhun doszło do decydującej walki między drużyną Geralta a Vilgefortzem (Geralt okłamał Fringillę Vigo, podając że to w Rhys-Rhun ukrywa się Vilgefortz. Loża wysadziła pusty zamek, co ją skompromitowało). Po niecałych dwóch wiekach tylko Czarna Księga z Ellander podawała prawdziwą wersję wydarzeń. Ymlac - księstwo w Nilfgaardzie, przypuszczalnie w sąsiedztwie Rowan. Ciri miała otrzymać tytuł princessy Rowan i Ymlac od Emhyra. W Ymlac uprawia się na niewielką skalę mandragorę. Ważniejsze postacie: Chloe Stitz - zawodowa złodziejka z Ymlac, dołączyła do hanzy Skellena, była w grupie wysłanej do Fano. Czasami była wynajmowana i wykorzystywana przez tajne służby. Zostaje zabita przez Mekessera z kuszy. Rowan - księstwo w Nilfgaardzie, przypuszczalnie w sąsiedztwie Ymlac i dosyć daleko od stolicy Nilfgaardu. Ciri miała otrzymać tytuł princessy Rowan i Ymlac od Emhyra. W Rowan uprawia się na niewielką skalę mandragorę. Główne miasta i warownie: Darn Rowan - zamek w księstwie Rowan na peryferiach Nilfgaardu. W zamku tym przetrzymywana była fałszywa Ciri, poza tym czasami przetrzymuje się tam więźniów stanu. Państwa „bluszczowe”: Ebbing - kraina będąca nieoficjalnie prowincją Nilfgaardu, lecz formalnie jest autonomicznym i samorządnym królestwem. Na północ znajduje się Nazair. W Ebbing znajduje się bagnista kraina zwana Pereplutem przecięta rzekami Arete, Lete, Sylte oraz Veldą. Salm - księstwo zależne od Ebbing. Jego stolicą jest miasto o tej samej nazwie. Pochodził stąd diuk Roegner, przyszły król Cintry. Toussaint (czyt. Tussę) - księstwo rządzone przez księżną Annę Henriettę ze stolicą w Beauclair, uważane przez wszystkich za księstewko z bajki, wiecznie podpite i rozbawione, którego nikt nie traktuje poważnie. Zasłynęło z wyrobu najlepszych win, eksportowanych na cały świat, tak dobrych dzięki wulkanicznej glebie i mikroklimacie. W Toussaint nie działają żadni agenci i szpiedzy, kraj ten nie ma też żadnej regularnej armii, tylko błędne rycerstwo, które ma za zadanie chronić traktów. W Toussaint tradycja jest rzeczą świętą, więc hucznie obchodzi się wszystkie święta takie jak Yule, Belleteyn, czy Święto Kadzi. Krainy geograficzne: Mag Turga - górzysta kraina w Nilfgaardzie, na południe od Amell. Brak bliższych informacjii na temat tej krainy. Mag Deira - dolina rzeki Sylte. Leży pomiędzy Sudduth a Stojeziorami. Stoki - kraina leżąca na stokach Gór Amell, na wschodzie graniczy z doliną Dol Angra, a od zachodu z bagnistym pojezierzem. Leżą 60 mil na południe od Lewobrzeżnego Zarzecza. Stoki słyną z dużych ilości dąbrów. Ważniejsze miasta: Riedbrune - niewielkie, gwarne miasteczko leżące w zakolu rzeki Newi, w wylocie przecinającej Góry Amell doliny Dol Newi, która poprzez przełęcz Theodulę łączącej Stoki i Zarzecze z Mag Turga, Geso, Metinną i Maecht. Ważniejsze postacie: Fulko Artevelde - jednooki prefekt z Riedbrune, słynący z okrucieństwa w walce z przestępczością, zwłaszcza ze zbrojnymi hanzami i bandami. Oszpecona twarz Fulka świadczyć może o tym, że przeżył on w przeszłości tragedię, która jest przyczyną jego bezwzględnych metod. Fulko dowiedział się od Angoulême o planowanym zamachu na Geralta, którego sprawcami miała być banda Słowika wynajęta przez półelfa Schirrú. Uprzedził o tym wiedźmina i zawarł z nim układ mający na celu zabicie Słowika i rozbicie jego bandy. Belhaven - miasto leżące na Stokach. Położone jest głęboko w górach, na szlaku doliny rzeki Newi, niedaleko przełęczy Theodula. Belhaven żyje z eksportu rudy żelaza do Mag Turga, okoliczne góry są pełne kopalń cennej rudy, jednak Belhaven nie było zbyt bogatym miastem. W okolicach Belhaven istniała partyzantka - Wolne Stoki, która przyczyniła się do ucieczki Geralta z rąk Schirrú po zasadzce przygotowanej na niego. Ważniejsze miejsca: Loc Monduirn - (Monduirn) jezioro na Stokach, mieszczące się w odległości ok. 35 mil, na zachód od Riedbrune. Newi - rzeka płynąca przez Stoki, w zakolu której leży Riedbrune. Zarzecze - Kraina po obu brzegach Jarugi, na południe od Angrenu. Dzieli się na Lewobrzeżne (na południe od Jarugi) i na Prawobrzeżne (na północ od Jarugi). Zarzecze Lewobrzeżne: Leży na południe od Jarugi. Jedną z największych twierdz tej krainy jest Kagen. Kagen - miasto, leżące na lewym brzegu Jarugi, na Zarzeczu (południe od Angrenu). Zwilgłe Uroczysko - kraina leżąca na Lewobrzeżnym Zarzeczu po drodze do Riedbrune. Ta bagnista i straszna kraina słynie z występowania w niej wielu różnych gatunków groźnych bestii. Zarzecze Prawobrzeżne: Leży na północ od Jarugi. Obecnie pod koroną Temerii. Cesarstwo Nilfgaardu cz. 2: http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/cesarstwo_nilfgaardu_cz_2/2015-06-29-1340 |
|
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |