2:16 PM Diablo |
Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku. Akcja gry toczy się na powierzchni i w podziemiach miasta Tristram znajdującego się w Królestwie Khanduras w świecie Sanktuarium. Gracz kontroluje samotnego bohatera walczącego, by usunąć ze świata Diablo – Pana Terroru. Rozgrywka toczy się w 16 głównych i kilku dodatkowych poziomach, które należy przebyć, by zmierzyć się z tytułowym przeciwnikiem. Dodatek do gry – Diablo: Hellfire został wypuszczony w roku 1997. Gra doczekała się dwóch kontynuacji: Diablo II z roku 2000 i Diablo III wydanego 15 maja 2012 roku. Pierwsze prace nad grą pod roboczym tytułem "Diablo" rozpoczęły się w 1995 roku. Rozwojem gry zajmowało się małe studio projektowe pod nazwą Condor Games (później Blizzard North) założone w 1993 roku przez takie osoby jak Max Schaefer, Erich Schaefer i David Brevik. Początkowo miała to być jednoosobowa, turowa gra RPG. Firma poszukiwała wydawcy, aż natrafiła na Blizzard Entertainment. Nowy wydawca zrezygnował z trybu turowego na rzecz walki w czasie rzeczywistym. Jak się później okazało była to kluczowa decyzja, która wpłynęła na charakterystyczną rozgrywkę dla tej serii. Prace nad grą przeciągały się do tego stopnia, że nie udało się jej wydać na planowany termin świąt Bożego Narodzenia w 1996 roku. W ciągu roku sprzedano ponad 750,000 kopii gry, a GameSpot ogłosił Diablo grą roku 1996. Bohaterowie niezależni: -Adria – wiedźma sprzedająca książki, eliksiry i zwoje. -Deckard Cain – mędrzec, członek bractwa o nazwie Horadrim. -Farnham – lokalny pijak, świadek okropnych wydarzeń. -Gillian – kelnerka, pomocnica Ogdena. -Griswold – kowal sprzedający broń oraz naprawiający zepsuty ekwipunek postaci kierowanej przez gracza. Skupuje także rzeczy znalezione w lochach. -Kael Rills – umierający, ranny mieszkaniec Tristram. -Ogden – właściciel tawerny „Pod wschodzącym Słońcem”. -Pepin – znachor, leczy postać gracza. -Wirt – jednonogi chłopiec, handluje lepszymi przedmiotami. Diablo jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych przykładów gatunku fabularnych gier akcji. Pomimo, że gra zawiera typowe dla gier RPG elementy takie, jak zdobywanie kolejnych poziomów doświadczenia, wybór klasy postaci, czy zaklęcia i ekwipunek, wszystkie działania dokonywane są w czasie rzeczywistym, tak jak w grach akcji. Pod pewnymi względami Diablo przypomina gry roguelike, w odróżnieniu od tych ostatnich Diablo zawiera wysokiej (jak na tamte czasy) jakości grafikę, możliwość przywrócenia zapisanego stanu gry po śmierci bohatera, czy możliwość szybkiego opanowania gry. Spory wpływ na grę miały Angband i Moria. Większość czynności wykonywana jest poprzez kliknięcie myszką, do zaklęć czy umiejętności mogą zostać przypisane skróty klawiaturowe. Rozgrywka zbudowana jest wokół wypełnionych potworami podziemi miasta Tristram. W mieście gracz może zakupić przedmioty, naprawić posiadany ekwipunek czy uleczyć rany. Na grę składa się 16 poziomów podzielonych na cztery obszary. Każdy z obszarów dysponuje różną szatą graficzną, układem poziomów, poziomem oświetlenia, występującymi potworami i ścieżką dźwiękową. Pierwszy poziom każdego z obszarów dysponuje dodatkowym wyjściem, prowadzącym bezpośrednio do miasta Tristram. W grze dla pojedynczego gracza te dodatkowe wyjścia są zablokowane do momentu otwarcia ich od strony podziemi. W trybie wieloosobowym dodatkowe wyjścia są otwarte od początku rozgrywki, jednak aby z nich skorzystać należy posiadać odpowiedni poziom doświadczenia. Diablo umożliwia wielokrotne powtórzenie rozgrywki ze względu na losowo generowany układ poziomów, rozmieszczenie potworów i przedmiotów. Ponadto, w grze dla pojedynczego gracza, tylko trzy główne zadania wymagane są do ukończenia głównej linii fabularnej, pozostałe dodawane są losowo, przez co nie jest możliwe przejście wszystkich zadań pobocznych przy jednorazowym ukończeniu gry. Uwzględniając powyższe, niemal niemożliwe jest uzyskanie dokładnie dwóch takich samych rozgrywek. Diablo II – kontynuacja gry typu RPG-hack and slash Diablo, wyprodukowana przez Blizzard North i wydana przez Blizzard Entertainment 29 czerwca 2000 roku. Polskim dystrybutorem jest CD Projekt. W 2012 roku została uznana za jedną z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek stworzono. Zło przetrwało. Tytułowy przeciwnik Pan Grozy powrócił i ponownie stawiamy czoła jemu i jego sługom. Akcja gry toczy się w nieodległej przyszłości po wydarzeniach z pierwszej części Diablo. Bohater rozpoczyna swoją przygodę w obozowisku Łotrzyc w prowincji Entsteig, gdzie od razu dowiaduje się o mocach zła jakie nawiedziły świat Sanktuarium. Bohater po wcześniejszym uratowaniu Deckarda Caina (jedno z zadań w grze) musi zmierzyć się z jeszcze potężniejszym Diablo, który opanował ciało swojego pogromcy, w Tristram. Diablo jako Mroczny Wędrowiec opuszcza Tristram, zabierając ze sobą po drodze Mariusa. Następnie udaje się przez przełęcz i próbuje uwolnić swoich braci Baala uwięzionego w ciele maga Tal-Rashy i Mefisto, który jest uwięziony w podziemiach świątynnej części Kurast. Zadaniem gracza jest zabicie Diablo i jego braci. Zmiany pomiędzy pierwszą a drugą częścią: -Zastosowano animowany teren i krajobrazy z dużą ilością szczegółów, oraz dobrze narysowane postacie -Dla kart graficznych obsługujących Direct3D wprowadzono tzw. tryb perspektywy dający wrażenie przestrzenności obrazu -Pięć klas postaci: amazonka, paladyn, nekromanta, czarodziejka i barbarzyńca, każda z nich posiada odmienne, charakterystyczne tylko dla siebie umiejętności -Cztery wielkie, urozmaicone krainy do zwiedzenia, które dzięki zastosowanemu generatorowi losowemu za każdym razem wyglądają nieco inaczej. W każdej krainie występuje postać Bossa, którego wyeliminowanie jest warunkiem przejścia do następnej krainy -Dziesiątki nowych przedmiotów (magiczne, z miejscem na dodatkowy kryształ, unikatowe, itp.) -Potwory które będziemy mogli spotkać podczas wędrówki poprzez krainy, za zabicie których zdobywamy punkty doświadczenia i potrzebne w dalszych etapach przedmioty (po zdobyciu określonej ilości punktów doświadczenia, postać awansuje na kolejny poziom i gracz może zwiększyć swoje statystyki i umiejętności, wzmacniając w ten sposób swoją postać) -Ulepszony tryb dla wielu graczy, możliwość gry naraz do 8 osób poprzez sieć lokalną lub Internet i serwery battle.net -Zadania dostępne w trybie gry jednoosobowej jak i wieloosobowej -Poprawiona grafika -Trzy poziomy trudności: Normalny, Koszmar (-40 odporności), Piekło (-100 odporności), przy czym dopiero po przejściu gry na pierwszym poziomie można spróbować swoich sił na wyższym poziomie. Zmiana poziomu trudności powoduje zmiany: 1)większa liczba punktów doświadczenia za zabite potwory 2)potwory zadają większe obrażenia, posiadają zwiększoną ilość punktów życia 3)większość potworów jest niewrażliwych na kilka żywiołów lub obrażenia fizyczne 4)śmierć powoduje utratę pewnej ilości punktów doświadczenia i większej ilości złota 5)obniżone są odporności postaci 6)można spotkać potwory unikalne, występujące ze swymi sługam. Gracz ma do wyboru pięć klas postaci, gdzie każda różni się swoimi umiejętnościami atrybutami, oraz ogólną taktyką walki. Gracz ma możliwość rozwoju swojej postaci co najmniej w dwóch kierunkach, dzięki trzem zestawom umiejętności jakie posiada każdy bohater. 1.Amazonka – ta wojowniczka jest odpowiednikiem Łotrzycy (Rogue) z Diablo I i tak samo jak jej poprzedniczka posługuje się łukiem, a także kuszą. Poza tym jej atutem bojowym są także włócznie i oszczepy dzięki którym może posługiwać unikalnymi atakami. Jedną z ciekawych umiejętności amazonki jest przywoływanie Walkirii, której siła rośnie wraz ze wzrostem poziomu umiejętności amazonki. Amazonki pochodzą z Wysp Amazonek i wyznają różnych bogów, dzięki którym potrafią posługiwać się potężnymi umiejętnościami 2.Nekromanta – jest magiem posługującym mocami śmierci. Używa różdżek, w rozszerzeniu gry także specjalnymi trofeami, wzmacnia swoje umiejętności, np. wskrzeszanie szkieletowych wojowników, a w miarę swojego rozwoju – golemów i na końcu swojego stopnia zaawansowania – zabitych potworów. Poza tym jego atutem są klątwy, dzięki którym może osłabiać wroga. Nekromanta jako mag miota także zaklęciami ofensywnymi, takimi jak trująca nova, czyli rozszerzający się wokół bohatera pierścień trujących pocisków 3.Barbarzyńca – jest silnym wojownikiem, który wedle swojego klanu specjalizuje się w posługiwaniu określoną bronią. Barbarzyńca jako jedyna postać w grze dzięki swej sile może nosić dwuręczny miecz w jednej ręce. Barbarzyńcy jako jedyni nie posługują się magią w dosłownym tego znaczeniu. Wojownicy ci posługują się umiejętnościami dzięki którym mogą na przykłada zaatakować przeciwnika skacząc na niego i uderzając w chwili lądowania. Inną ciekawą cechą tych wojowników jest stosowanie okrzyków i zawołań bitewnych, dzięki którym mogą wzmocnić swoje możliwość w walce. Barbarzyńcy pochodzą z północnych krain Sanktuarium 4.Paladyn – jest rycerzem, którym w walce z wrogiem używa "błogosławionych umiejętności". Jako, że nie jest tak silny i wytrzymały jak barbarzyńca to nadrabia tę stratę aurami, które polepszają jego zdolności bojowe. Jedną z ciekawych umiejętności, jakiej może nauczyć się paladyn, jest "Pięść Niebios" – czar, który masowo zadaje obrażenia istotom nieumarłym. Paladyni należą do Kościoła Zakarum, a ich celem jest walka ze sługami zła, w tym z Mroczną Trójcą 5.Czarodziejka – jest niewiastą, która w walce posługuje się wyłącznie magią. Magini potrafi posługiwać się zaklęciami trzech żywiołów. Jest odpowiednikiem czarodzieja z poprzedniej części gry i tak samo jak on może posługiwać się szerokim zestawem zaklęć. Oprócz powszechnej w grach fantasy kulą ognia, czarodziejki mogą m.in. wywoływać zamieć śnieżną i burzę. Inną ciekawą umiejętnością jest przywołanie ognistej hydry, która miota we wrogów ognistymi pociskami. Czarodziejki należące do klanu Zann Esu pochodzą z różnych miejsc Sanktuarium, ponieważ ich członkinie są wybierane spośród siedmioletnich dziewczynek Diablo III – trzecia odsłona fabularnej gry akcji (hack'n'slash) z serii Diablo. Została wydana na platformy Microsoft Windows, OS X, a także na konsole PlayStation 3 oraz Xbox 360. W produkcji znajduje się wersja na konsolę PlayStation 4. Do końca 2012 roku gra sprzedała się w ponad 12 milionach egzemplarzy. Do czerwca 2014 roku sprzedano 20 milionów Diablo III i dodatku Reaper of Souls. Natomiast 250 tys. egzemplarzy gry sprzedano w Polsce. Akcja gry ma miejsce dwadzieścia lat po wydarzeniach z Diablo II. Ludzie zapomnieli o wydarzeniach z przeszłości. Mefisto, Diablo i Baal zostali pokonani, ale Kamień Świata, który chronił Sanktuarium przed siłami zarówno niebios, jak i piekieł, został zniszczony. Gdy Deckard Cain powraca do ruin katedry w Tristram, tajemnicza kometa spada z nieba w to samo miejsce, gdzie niegdyś pojawił się Diablo, co po raz kolejny obudziło armie demonów. Okazuje się jednak iż kometą ,która tak naprawdę spadła z nieba jest człowiek, były archanioł królestwa niebios – Tyrael, występujący w grze Diablo II. Informuje on nas iż nadciąga niebezpieczeństwo bo ostatni władcy piekieł Belial i Azmodan szykują inwazję na świat. Celem gracza jest zdobycie Czarnego Kamienia dusz dzięki któremu wszyscy władcy demonów zostaną uwięzieni w jednym ciele a następnie jego zniszczenie. Rozgrywka: I. Postacie: W Diablo III można wcielić się w jedną z następujących sześciu postaci: 1.Barbarzyńca – znany z poprzedniej części, pochodzący z okolic góry Arreat, dobrze zbudowany wojownik, który przy pomocy oręża zwalcza potwory stojące mu na drodze 2.Szaman – jest to uniwersalna klasa, która w walce posługuje się swymi przyzwanymi sługusami oraz magią ognia i trucizn, które powoli wyniszczają wrogów 3.Czarownik – siejący popłoch w szeregach wrogów za pomocą potęgi błyskawic zimna i ognia, a także jak dotąd jeszcze nie znaną mocą tajemną, której korzeni można się dopatrywać w czarodziejce i magu występujących w Diablo I i Diablo II. 4.Mnich – dynamiczna postać, za pomocą broni takich jak miecze, pazury czy też kije, błyskawicznie eliminuje przeciwników 5.Łowca demonów – posługuje się kuszami i łukami i w przeciwieństwie do amazonki z Diablo II może dzierżyć dwie kusze jednoręczne naraz oraz potrafi także rozkładać pułapki 6.Krzyżowiec – postać, która pojawiła się w dodatku Reaper of Souls. Posługuje ciężkim orężem i czarami zadającymi obrażenie od mocy świętej. II. Nowości: 1.możliwość wcielenia się w dowolną płeć dla każdej z pięciu klas, 2.szeroki asortyment zaklęć, zwojów oraz książek, zawierających wiedzę tajemną, 3.grafika generowana przez nowy silnik, 4.w grze pozostał rzut izometryczny, lecz w przeciwieństwie do poprzednich części serii zastosowana została grafika 3D, 5.gra wymaga połączenia z Internetem (nawet w wersji dla jednego gracza), 6.szczegółowo dopracowane animowane elementy, efekty specjalne, wywoływane magicznymi zaklęciami, 7.ataki, skierowane w przeciwników, mogą dosięgnąć również najprostszych przedmiotów, jak ławki czy stoliki, niszcząc je doszczętnie, 8.udostępniono opcję kooperacji oraz poszerzono możliwości rozgrywki poprzez wprowadzenie interakcji PvP. Poprawiona została również komunikacja głosowa, 9.możliwość ulepszania umiejętności poprzez runy, 10.dodano hotbar (pasek szybkiego dostępu do umiejętności), 11.maksymalny poziom postaci w grze to 60 (z Reaper of Souls 70); po jego zdobyciu gracz może zdobyć nieskończenie wiele poziomów w specjalnym systemie Paragon,(poziomy mistrzowskie) 12.pojawia się dom aukcyjny, w którym można nabyć wirtualne przedmioty dla postaci za realne pieniądze.Został on jednak usunięty. 13.każda klasa postaci korzysta z unikalnego źródła swojej mocy - czarownik z mocy tajemnej, mnich z siły duchowej, barbarzyńca z furii, łowca demonów z nienawiści i dyscypliny, szaman z many, natomiast krzyżowiec z gniewu. Sposoby jego uzupełniania oraz ilości różnią się u każdej klasy. Gra została oficjalnie zapowiedziana 28 czerwca 2008 roku przez prezesa firmy Blizzard Entertainment Michaela Morhaime'a podczas Blizzard Worldwide Invitational 2008 w Paryżu. Kilka miesięcy później podczas imprezy BlizzCon 2008 udostępniono na ponad stu komputerach grywalną wersję gry. 20 września 2011 roku oficjalnie rozpoczęły się zamknięte beta testy gry Diablo III. 15 marca 2012 roku firma Blizzard Entertainment podała na stronach internetowych serwisu Battle.NET, że Diablo III jest dostępne do pobrania z serwisu Battle.NET. Dostęp do środowiska gry rozpoczął się 15 maja 2012 roku. 28 kwietnia 2012 roku opublikowany został pierwszy spot reklamowy gry. http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/diablo_historia/2014-09-22-861 |
|
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |