6:07 PM ADHD cz. I- dzieci |
ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, określany w literaturze także jako zaburzenia hiperkinetyczne. Termin ADHD obejmuje zarówno ADHD z zaburzeniami hiperaktywnymi, jak i bez nich u dorosłych i dzieci. Można się spotkać także z terminem ADD (Attention-deficit disorder), który pojawił się jako nazwa zaburzenia jako pierwszy, a także AADD (Adult attention-deficit disorder), czy AADHD określające zaburzenie u osób dorosłych. Jest to grupa zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną nadmierną aktywnością. Uważa się, że ADHD występuje u 4-8% dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6–9 lat), głównie chłopców, niezależnie od rasy i kultury. Następnie częstość występowania zmniejsza się o 50% na każde 5 lat, jednakże u 60% dorosłych utrzymują się niektóre lub wszystkie cechy zespołu (zwłaszcza dotyczące deficytów uwagi). Zgodnie z obowiązującymi również w Polsce międzynarodowymi klasyfikacjami zaburzeń zdrowia, takimi jak np. DSM–III R, nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci zaliczana jest do grupy zaburzeń związanych z zachowaniami destrukcyjnymi. Natomiast według cytowanej ICD–10, należy do zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym. Przyczyny: Nie są znane dokładne przyczyny ADHD. Zidentyfikowano jednak szereg czynników, które mogą przyczynić się do lub nasilać ADHD. Wskazywane czynniki to: genetyczne, dieta i środowisko społeczne. Biologiczne: Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zespołem zaburzeń, najczęściej o podłożu genetycznym, który powoduje powstawanie objawów z trzech grup impulsywności, nadruchliwości i zaburzeń koncentracji uwagi, spowodowany jest zaburzeniami równowagi pomiędzy układami dopaminowym i noradrenalinowym w OUN. Objawy nadpobudliwości mogą również występować w wyniku: -uszkodzenia centralnego układu nerwowego, -niedotlenienia w czasie porodu, -także przy innych zespołach objawowych np. u pacjentów z łamliwym chromosomem X. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne to znaczy, że nie wynika on z błędów wychowawczych, czy czynników psychogennych. Niektóre objawy podobne do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej mogą występować u dzieci wychowywanych bez systemów zasad i konsekwencji, ale także np. u dzieci maltretowanych fizycznie, psychicznie lub seksualnie. Objawy: Zaburzenie przybiera różne formy i występuje w różnych stopniach natężenia. U wielu osób, szczególnie dorosłych, objawy są maskowane przez inne problemy, jak depresja, alkoholizm, przez co samo ADHD może pozostać nierozpoznane. Podczas badań nad nadruchliwością w latach 70. Virginia Douglas z Kanady sformułowała 4 cechy klinicznego obrazu ADHD: -trudności w podtrzymaniu uwagi i wysiłku, -impulsywność, -problemy z kontrolą poziomu pobudzenia, -potrzeba bezpośredniego wzmocnienia. Strefa ruchowa: -wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki -niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki czas -podrywanie się z miejsca -bezcelowe chodzenie -zwiększona szybkość i częsta zmienność ruchów (wrażenie ciągłego pośpiechu) -przymusowe wymachiwanie rękami -podskakiwanie -wzmożone drobne ruchy kończyn (machanie nogami, głośne deptanie, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu rąk lub nóg, kiwanie się na krześle itp.) -bieganie bez celu Sfera poznawcza: -trudności w skupieniu uwagi (uwaga chwiejna, wybitnie zależna od czynników afektywnych) -brak wytrwałości w przypadku małego zainteresowania i niedostrzegania bezpośredniej korzyści z działania -wzmożony odruch orientacyjny -pochopność -znaczna męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność -pobieżność myślenia -przerzucanie uwagi z obiektu na obiekt (udzielanie nieprawidłowych, nieprzemyślanych odpowiedzi na pytania lub nieprawidłowe rozwiązywanie zadań) -w badaniach inteligencji niektórzy autorzy stwierdzają poziom "poniżej spodziewanego", głównie w skalach wykonawczych -trudności wizualno-motoryczne -trudności syntetyzowania w myśleniu -brak umiejętności planowania -u wielu dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi występują pewnego rodzaju zaburzenia mowy lub języka, do których należą: + opóźnienie rozwoju mowy + kłopoty z artykulacją + problemy ze strukturą zdania + nieprawidłowe układanie dźwięków + niestaranne pismo -Trudności stanowi również pisemne wyrażanie myśli i słowa Sfera emocjonalna:-nieopanowane, nieraz bardzo silne reakcje emocjonalne -wzmożona ekspresja uczuć -zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia -wybuchy złości -impulsywność działania Często występujące objawy: -działanie impulsywne, -chęć dominowania w grupie -empatia -ogromna wyobraźnia -wysoki iloraz inteligencji -niska samoocena -okresowo występująca depresja -niedojrzałe zachowanie -zaburzenia snu: + wczesne budzenie się + trudności z zaśnięciem + niespokojny sen -rozwój fizyczny: + wysoki poziom aktywności fizycznej -rozwój społeczny: + opóźniony rozwój społeczny + trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami + popisywanie się przed rówieśnikami, aby zwrócić na siebie uwagę Diagnoza: Diagnoza ADHD we wczesnym dzieciństwie nie jest możliwa. Natomiast występuje kilka objawów sugerujących wystąpienie ADHD w następnych latach: -ciągła aktywność ruchowa -dziecko nie uczy się na własnych błędach, -opóźniony albo przyspieszony rozwój mowy -problemy ze snem -problemy z jedzeniem (wygląda na to, że dziecko nie ma czasu na jedzenie), łącznie z występowaniem wymiotów, lub słaby odruch ssania -ataki kolki, które mogą wynikać z uczulenia, ale również mogą być wynikiem zaburzeń koncentracji uwagi -dzieci nadpobudliwe nie lubią (według opinii wielu rodziców), gdy się je przytula (to jest związane z współwystępującą nadwrażliwością dotykową, ale nie z ADHD) W wieku szkolnym: -trudność w dostosowaniu się do wymagań szkolnych (zajęcia w pozycji siedzącej) -trudność w utrzymaniu uwagi przez całą lekcję, "bujanie w obłokach" -nadmierna gadatliwość i impulsywność -Brak samokontroli i refleksji na temat własnego zachowania -Trudności z koncentracją uwagi (słucha nieuważnie, rozprasza się, nie pamięta co miało zrobić, robi wrażenie mało spostrzegawczego) -Zaburzone relacje z rówieśnikami (stara się przejmować inicjatywę w zabawie, nie umie przegrywać, często w sposób niezamierzony zadaje krzywdę innym dzieciom, jest krzykliwy, napastliwy, nie umie czekać na swoją kolej) -Trudności z uwewnętrznieniem swoich zachowań i wypowiedzi (nazywają głośno to co robią, co dezorganizuje prace na lekcji) - Brak kontroli emocji, motywacji i stanu pobudzenia (co utrudnia funkcjonowanie w grupie, a czasem wręcz uniemożliwia realizację celów) [http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/adhd_cz_ii_ludzie_dorosli/2015-02-17-1238] |
|
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |