Główna » 2015 » Luty » 17

Dysleksja rozwojowa (gr. dys – nie + lexis – wyraz, czytanie) czyli specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (ICD-10 R48.0 oraz w DSM IV "315.0" ) – według Światowej Federacji Neurologów, definicja utworzona w 1968 r. - zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Dysleksja została opisana pierwszy raz na przełomie XIX i XX wieku. Jest spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, co często uwarunkowane jest konstytucjonalnie. Zaburzenia te mogą dotyczyć percepcji wzrokowej - objawiającej się widzeniem, ale niedostrzeganiem, percepcji fonologicznej - objawiającej się słyszeniem, ale nieusłyszeniem oraz integracji powyższych procesów. Dysleksja jest jedną z najbardziej uznanych przyczyn zaburzenia czytania ... Czytaj więcej »

Kategoria: nauka, wiedza | Wyświetleń: 587 | Dodał: Bies3983 | Data: 02.17.2015 | Komentarze (0)

Linda Pfiffner jest doktorem pediatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine i zarazem licencjonowanym psychologiem klinicznym. Doktorat z psychologii obroniła na Uniwersytecie stanowym Nowego Jorku w Stony Brook. Jest autorką licznych badań nad zachowaniem i nauczaniem uczniów z ADHD, konsultantką i członkiem multidyscyplinarnego zespołu terapeutycznego ADHD w Poradni Rozwoju Dziecka Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine. Jest autorką wielu artykułów i rozdziałów książek z dziedziny metodyki wychowania szkolnego oraz doradztwa rodzinnego dla dzieci z ADHD. Prowadzi liczne zajęcia, konsultacje i warsztaty na temat ADHD dla nauczycieli i rodziców.

Kategoria: nauka, wiedza | Wyświetleń: 467 | Dodał: Bies3983 | Data: 02.17.2015 | Komentarze (0)

Działania diagnostyczne i terapeutyczne:

Ocena profilu psychoedulacyjnego

W skład oceny profilu psychoedukacyjnego wchodzą:

-test na inteligencję- test psychometryczny mierzący iloraz inteligencji. Rozkład wyników testu jest w przybliżeniu opisywany krzywą dzwonową rozkładu normalnego.

Test jest tak konstruowany, aby średni dla danej populacji (kraj, grupa wiekowa) wynik testu wynosił 100 jednostek, natomiast średni rozrzut (σ) statystyczny wyników wynosił 20 (w innych skalach 12). Oznacza to, że wynik od 90 do 110 wskazuje na przeciętną inteligencję (ok. 68% wszystkich wyników w populacji), a wynik powyżej 110 wskazuje na inteligencję wyższą niż przeciętna, zaś poniżej 90 na inteligencję niższą niż przeciętna.

Testy mierzące IQ (II, iloraz inteligencji) muszą być regularnie poprawiane i udoskonalane (wzorcowane), ponieważ wykonanie różnych zadań zmie ... Czytaj więcej »

Kategoria: nauka, wiedza | Wyświetleń: 781 | Dodał: Bies3983 | Data: 02.17.2015 | Komentarze (0)

ADHD u ludzi dorosłych:

Kryteria z UTAH:

-Historia ADHD w dzieciństwie, z występowaniem zarówno deficytu uwagi, jak i nadpobudliwości motorycznej, wraz z co najmniej jednym z następujących objawów: nieprawidłowe zachowanie w szkole, impulsywność, emocjonalna nadpobudliwość i wybuchy gniewu.

-Utrzymujące się w wieku dorosłym problemy z uwagą i nadpobudliwością ruchową łącznie z dwoma z następujących pięciu objawów: chwiejność emocjonalna, wybuchowy temperament, niska odporność na stres, brak zorganizowania i impulsywność.

Nasilenie objawów ADHD zmniejsza się z upływem czasu. Mimo to według badaczy od 30% do 70% dzieci ze zdiagnozowanym ADHD posiada co najmniej niektóre jego symptomy (lub też wszystkie) także w życiu dorosłym. Osoby pełnoletnie z ADHD bez odpowiedniego leczenia zazwyczaj prowadzą chaotyczny tryb życia, łatwo uzależniają się od środków farmak ... Czytaj więcej »

Kategoria: nauka, wiedza | Wyświetleń: 498 | Dodał: Bies3983 | Data: 02.17.2015 | Komentarze (0)