Kości do gry to niewielkie wielościany z umieszczonymi na poszczególnych bokach liczbami (oczkami). Wykorzystuje się je w grach planszowych, fabularnych, bitewnych i hazardowych w celu generowania losowych wyników. Najczęściej spotykane są kości sześcienne.
Kości do gry wynaleziono już w starożytności. Najstarsze znaleziono w pochodzących z 2000 r. p.n.e. grobowcach egipskich. Wielką popularnością cieszyły się w imperium rzymskim i w epoce średniowiecza. Były one zarówno narzędziami hazardu, jak i przyrządami wróżbiarskimi. W XX wieku dzięki wynalezieniu tworzyw sztucznych pojawiło się wiele nowych typów kości o liczbie ścianek sięgającej od 4 do 100.
Kości to prawdopodobnie najstarsze z narzędzi służących do gry znane człowiekowi. Ich wczesna historia i miejsce wynalezienia nie zostały dotąd ustalone. Kości odnaleziono zarówno w grobowcach egipskich (2000 p.n.e.) jak i kryptach indyjskich. Najczęściej przyjmuje się, że wynalazła je jedna z cywilizac
...
Czytaj więcej »
|
Manga (jap. 漫画?) – komiks, obraz, rysunek, szkic, karykatura. Japońskie słowo wywodzące się ze sposobu ozdabiania rycin i innych form sztuki użytkowej. Współcześnie, używane poza Japonią, oznacza japoński komiks.
Manga wyewoluowała z połączenia ukiyo-e i wschodniego stylu rysowania, a swoją obecną formę przybrała krótko po II wojnie światowej. Manga jest drukowana głównie w czerni i bieli, nie licząc okładek i ewentualnie kilku pierwszych stron.
Popularne mangi są adaptowane na filmy i seriale anime.
Słowo manga znalazło się w powszechnym użytku po opublikowaniu w XIX wieku Hokusai Manga, zawierającej posortowane rysunki ze szkicowników znanego artysty ukiyo-e, Hokusaia. Jednakże już giga (lit. zabawne obrazki), rysowane w XII wieku przez różnych artystów, z
...
Czytaj więcej »
|
Jakub Ćwiek to bez wątpienia zdolny pisarz młodego pokolenia polskich twórców fantasy.
Zafascynowany cyklem „Kłamca” na „Dreszcza” czekałem długo. Czytałem propozycje wydawnicze, a apetyt rósł w miarę oczekiwania. Zapowiadało się naprawdę świetnie... Czy po przeczytanej lekturze choć trochę żałuję?! Absolutnie nie!
Już na wstępie, zanim zagłębimy się w karty opowiadań wiemy jaki priorytet przyświeca Ćwiekowi: rock n’ roll, ale taka biografia jaką ma pisarz zobowiązuje. Kuba urodził się w 1982 roku, a więc w czasie, gdy ukazał się premierowy singiel Metallik[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/metallica_1/2014-07-04-277] i, a na ekrany kin wchodził właśnie „Conan Barbarzyńca” (ten z Arnoldem Schwarcenegerem).
W opowiadaniu „Thunderstruck” poznajemy trzech głównych bohaterów cyklu. Pierwszym z nich jest Ryszard Zwierzchowski- podstarzały ro
...
Czytaj więcej »
|
Ruch hippisowski, hippisi, dzieci kwiaty (ang. hippie,-s; to be hip – żyć na bieżąco, dniem dzisiejszym) – kontrkultura kontestacyjna II połowy lat 60. i początku lat 70. XX wieku.
Była to rewolucja proklamująca bunt młodych przeciwko światu dorosłych (nie wierzcie nikomu po trzydziestce) i jego instytucjom: rodzinie, Kościołowi, szkole, zakładowi pracy, szefom, rywalizacji, pieniądzowi, wojsku, wojnie, normom, przymusom, zakazom (zakazuje się zakazywać), hipokryzji, konwencji ubioru, własności prywatnej (życie w komunach). Przejaw kontrkultury odrzucającej normy społeczne oparte na konsumpcji, rywalizacji i materializmie. Instytucje i struktury, którym się sprzeciwiali, hippisi określali jako establishment. Mimo akcentu tego ruchu na zwalczanie obowiązujących konwencji ubioru, sam także wykreował specyficzny gatunek mody.
Dzięki rozpowszechnieniu przez nowo po
...
Czytaj więcej »
|
Jam session - rodzaj zbiorowego muzykowania (też: sesja improwizacyjna), szczególnie popularny w jazzie, bluesie, funku i folku.
Podczas jam session nie gra się konkretnych utworów. Czasem improwizuje się na temat popularnych standardów jazzowych, stanowiących swoim tematem punkt wyjścia improwizacji lub po prostu gra w tonacji zadanej przez któregoś z grających muzyków. Wszyscy obecni na sesji muzycy improwizują. Bardzo często całe koncerty, czy występy w klubach odbywają się w luźnej formie jam session.
Zdarzenie polega na przetwarzaniu tematu zaproponowanego (zagranego) przez grupę muzyków (lub też solo) i interpretowanego przez kolejnych. Początkiem może być zagranie znanego wszystkim standardu (jazzowe jam session) lub tonacji (bluesowe lub reggae). Następnie muzycy zaczynają urozmaicać swoje partie. W końcowym efekcie wynik improwizacji może zupełnie nie przypominać tematu głównego, choć mogą się w niej pojawiać elementy początkowego tematu lub
...
Czytaj więcej »
|
Gitara rytmiczna (ang. rhythm guitar) - jest to rola gitary grającej akompaniament w rozmaitych muzycznych stylach, najczęściej jej zadaniem jest zapewnianie harmonii, rytmu i jego akcentowanie.
W muzyce rockowej i rock and rollu gitara rytmiczna zazwyczaj gra sekwencje akordów, które powtarzają się w utworze we właściwej dla niego kolejności - są to tzw. riffy.; czasem upraszcza się akordy, grając tylko dwa lub trzy dźwięki jednocześnie (ang. power chords). W soft rocku gitarą rytmiczną jest najczęściej gitara akustyczna, natomiast w grunge'u i w metalu rolę tę spełnia gitara elektryczna.
Wraz z gitarą basową i perkusją tworzy w utworze tło dla gitary prowadzącej oraz wokalu.
Gitara prowadząca lub gitara solowa (ang. lead guitar lub solo guitar) jest to rola gitary w zespołach muzycznych, najczęściej rockowych, która ma zapewnić utrzymanie melodii.
Gra zwykle partie sol
...
Czytaj więcej »
|
Fantastyka – dziedzina literatury (a także filmu i innych dziedzin sztuki i kultury). Polega ona na kreowaniu istot, które są wytworem wyobraźni, części świata lub całej rzeczywistości zupełnie odmiennej od tej, którą znamy z życia.
Fantastykę cechuje duża swoboda w zakresie konstrukcji świata przedstawionego i postaci bohaterów. Swoboda niekoniecznie jednak oznacza absolutną dowolność – wiele utworów z tej kategorii zostaje umieszczonych w pseudorzeczywistości (pewne aspekty są zgodne z faktami, np. historią, czy fizyką) lub rzeczywistości wygenerowanej (wtedy reguły takie najczęściej spisane, odnoszą się do wszystkich utworów napisanych w danej serii – przykładem może być książka J. R. R. Tolkienahttp://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/john_r_r_tolkien/2014-03-19-603] Władca Pierścieni).
Gatunki fantastyki to m.in. fantastyka naukowa zwana też z angielsk
...
Czytaj więcej »
|
Harleyowcy, zwani motocyklistami bądź ridersami – grupy mężczyzn na ciężkich motocyklach – chopperach. Harleyowcy nie posiadają żadnej specjalnej ideologii, są miłośnikami ciężkich motocykli, nie interesują ich nowe modele, pierwowzorem jest amerykański Harley-Davidson, dlatego są często nazywani harleyowcami lub ridersami. Charakterystyczny wygląd zewnętrzny ridersów to motocyklowa skórzana kurtka tzw. ramoneska lub kamizelka, sprane dżinsy z dziurami na kolanach, skórzane buty – kowbojki, i często pasy nabijane ćwiekami, często noszą też długie brody. Popularne wśród Harleyowców jest posiadanie tatuaży, które nazywają "dziarami". Na ubraniach, noszą też często emblematy harley davidson, np. orła harley davidson na tle flagi USA lub krzyż maltański. Stereotypy harleyowca są następujące:
1.gruby, umięśniony mężczyzna z brodą i bujnymi wąsami w ciemnych okularach,
2.
...
Czytaj więcej »
|
Rockersi – subkultura młodzieżowa funkcjonująca w latach 1958 - 1965, głównie w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Swój styl oraz nazwę zaczerpnęli z rock and rolla[http://metal-nibyl.ucoz.pl/blog/muzyka_rockowa_czesc_i_poczatki_muzyki_rockowej/2014-07-01-25], muzyki społecznie nieakceptowanej w tamtym okresie.
Ideologia rockersów charakteryzowała się pogardą wobec wzorów i norm, odrzuceniem pościgu za karierą i chęci stabilizacji, brakiem dążenia do pokonywania społecznej drabiny. Żyli z dnia na dzień. Wyznawali kategorię nieustannej walki, zasadę: silniejszy i bardziej cyniczny zwycięża. Rockersi nosili długie włosy (tzw. kaczy kuper), ubierali się niedbale, charakterystyczne cechy ich ubioru to podarte dżinsy i czarne kurtki.
Byli typową grupą outsiderów, która wycofywała się ze społeczeństwa albo przyjmowała wobec nie
...
Czytaj więcej »
| |