Leśne Królestwo – wielkie królestwo elfów położone w północnej części Mrocznej Puszczy, którego królem był Thranduil. Elfy z tego królestwa nie są podobne do innych elfów, ubierają się głównie w zieleń i brąz. Mieszkańcy szczególnie nie cierpią krasnoludów. Całe państwo jest zmilitaryzowane i zawsze gotowe zamknąć się między innymi ludami i pozostawić je samym sobie.
W czasie swej podróży do Samotnej Góry do Leśnego Królestwa trafiła Kompania Thorin II Dębowa Tarcza. Nie została miło przyjęta. Krasnoludzi zostali wsadzeni do lochów. Bilbo Baggins uwolnił całą kompanię, która uciekła w beczkach.
Gollum schwytany przez Aragorna zostaje uwięziony w Leśnym Królestwie. Pewnego dnia podczas wyprowdzania więźnia, Gollum wskoczył na drzewo i nie chciał zejść. W tym czasie na pilnujących go strażników napadli orkowie i uwolnili Smeagola.
|
Garadiela- piękna i dostojna królowa Elfów (Noldorów)
Ma cienozłote długie włosy i niesamowite przenikliwe spojrzenie. Jest właścicielką jednego z wielkich Pierścieni Mocy oraz zwierciadła Garadieli [1]. Urodzona podczas lat drzew w Valinorze, gdy dorasta opuszcza Błogosławione Królestwo i zostaje przywódczynią zbuntowanych elfów Noldorów w wojnie z Morgothem (Czarnym Nieprzyjacielem). Kolejne lata spędza na wygnaniu, mieszkając na dworze Thingola i Melieny i pomaga Wolnym Ludom w wolce z Sauronem i jego sługami. Poślubia spotkanego w Śródziemiu Keleborna i zamieszkuje wraz z nim w Herlindonie. Po pewnym czasie wraz z mężem przenosi się do Lorien i zostaje strażniczką Złotego Lasu, schronienia elfów, pozostających w Środziemiu. Przez całą Drugą i Trzecią Erę pozostaje w Lorie, gdzie rodzi córkę Celebrianę, późniejszą żonę Elronda i matkę Arweny, ukochanej Aragorna. W czasie Wojny o Perścień pomaga przeciwnikom Saurona (Czarnego Władcy) i gości Drużynę
...
Czytaj więcej »
|
Wielka Rzeka Anduina – najdłuższa rzeka Śródziemia. Zaczyna płynąć z Gór Szarych i Mglistych, a jej ujściem jest Ethir Anduin, która wpada do Wielkiego Morza. Przechodząc przez wiele krain otrzymała wiele nazw Langflood przez przodków Rohirrimów, a w Rivendell i Shire po prostu nazywali ją Wielką Rzeką Gondoru. Wszystkie te nazwy są w uznaniu długości rzeki.
Anduina płynie równolegle do Gór Mglistych, które są po zachodniej stronie rzeki ,w szerokiej dolinie, która stanowi zachodnią część Rhovanionu, oraz równolegle do Mroczej Puszczy, która jest po przeciwnej stronie. Następnie po przejściu przez Lothlorien rzeka płynie przez Brunatne Zieme, aż przepływa obok Emyn Muil i Argonath oraz przez Sarn Gebir. Stąd płynie przez Rauros i łączy się z Rzeką Entów i przepływa obok Martwych Bagien. Następnie płynie między Białymi Górami i Górami Cienia przez stolice Gondoru, Osgiliath. Natępnie płynie przez port Pelargir, która wprowadza ją Wielkie Morz
...
Czytaj więcej »
|
Góry Mgliste – pasmo górskie biegnące pomiędzy Eriadorem a doliną Wielkiej Rzeki Anduiny. Góry te są bardzo długie. Tam swoje kwatery mieli orkowie oraz przez długi czas mieszkał Gollum. W swoich wyprawach przeprawiali się przez nie zarówno Bilbo Baggins jak i Frodo. Na dalekiej północy wznosi się ostatni szczyt Gór Mglistych: Góra Gundabad, a potem pozostałości po królestwie Angmaru. U podnóża Gór ze strony wschodniej leżą: Góry Szare, Brama Goblinów, Samotna Skała, Pola Gladden, Dolina Drimrilla, Lothlórien i Fangorn. Strona zachodnia to Wrzosowiska Etten, Rivendell, Eregion, Wrota Morii oraz Dunland. Na południowych krańcach pasma znajdują się Wrota Rohanu oraz Isengard.
Pod górami Mglistymi leży Moria. Według miary Śródziemia Góry Mgliste mają długość 702 mil.
|
Lata Drzew – okres w dziejach Ardy, pomiędzy Latami Latarni i Pierwszą Erą Lat Słońca. W czasie Lat Drzew Ardę oświetlały dwa Drzewa Valinoru, jednak ich światło nie sięgało właściwie poza Aman. W okresie tym Melkor stworzył swoją potęgę na północy, osiadając w Utumno, a na wschodzie przebudzili się elfowie. Melkor pierwszy odkrył ich obecność i napadał na nich, uprowadzając ich do swojego kraju, gdzie w wyniku długotrwałych tortur zostali przemienieni w orków. W końcu Valarowie przyszli na pomoc: zniszczyli Utumno, schwytali Nieprzyjaciela, a następnie przenieśli większość elfów do Amanu. Lata Drzew zakończyły się, kiedy Melkor wyszedł z niewoli, udał się do Valinoru, skradł Silmarile, zniszczył Drzewa Valinoru, a następnie zbiegł na północ.
|
Cuiviénen – ziemie, znajdujące się niedaleko Gór wschodu[1], na których przebudzili się Eldarowie, stworzeni przez Eru Ilúvatara. Według Mędrców, miejsce te nigdy nie zostanie znalezione z powodu zmiany ustawienia lądów.
Domniemanym położeniem tego miejsca jest jezioro Rhûn[2] widoczne we Władcy Pierścieni jednak dokładnej informacji nie ma od autora.
1. Góry Wschodu – inaczej Orocarni. Polował tam Oromë, kiedy jako pierwszy zobaczył elfów nad jeziorem Cuivienen. Leżą trochę na wschód od Morza Rhûn. Najprawdopodobniej po Wojnie Gniewu stały się niewysokimi i niezbyt długimi wzgórzami.
2. Rhûn – wschodni rejon Śródziemia, położony pomiędzy Rhovanionem i Mordorem a Orocarni, ojczyzna Easterlingów, Woźników i Balków, którzy atakowali Gondor i Rhovanion. Była to stepowa kraina, leżąca nad Morzem o tej samej nazwie. Jej mieszkańcy byli sojusznikami Saurona i udzielili mu
...
Czytaj więcej »
|
Ainurowie – istoty duchowe stworzone przez Eru Ilúvatara. Zapoczątkowali istnienie świata swą pieśnią. Spośród nich znalazły się dwie rasy: duchy, które pierwsze zeszły na Ardę - Valarowie i ich pomniejsi pomocnicy - Majarowie . Po zejściu na Ardę przybrali postaci cielesne i kształtowali dalej świat w myśl boga. Byli oni najpiękniejszymi i najsilniejszymi istotami spośród wszystkich dzieci Eru.
...
Ainulindalë – muzyka tworzona przez Eru Ilúvatara oraz Ainurów, dzięki której powstała Arda.
Mówi o niej pierwszy rozdział Silmarillionu. Rozpoczął ją Ilúvatar, do którego dołączyli Ainurowie. Jednak jeden z nich, Melkor, dwukrotnie wtrącił własny motyw do melodii, Eru więc naprowadzał go z powrotem na właściwie brzmienie. Za trzecim razem, gdy Melkor zmienił zamierzenie Ilúvatara, ten odsunął go od tworzenia świata. Podobno powstała również relacja o stworzeniu Ëa, napisana prz
...
Czytaj więcej »
|
Zmora zwana też marą (stąd powiedzenie sen mara, Bóg wiara) – istota półdemoniczna, dusza człowieka żyjącego lub zmarłego, która w wierzeniach słowiańskich nocą męczyła śpiących, wysysając z nich krew.
Według ludowych podań zmorami zostawały dusze grzesznych niewiast, dusze ludzi skrzywdzonych, zmarłych bez spowiedzi, potępionych. Zmorami często bywały siódme córki danego małżeństwa lub osoby, którym przy chrzcie przekręcono imię, ale "zmorowatość" dotykać też mogła osoby mające zrośnięte nad oczyma brwi lub różnokolorowe oczy. Istnieją wierzenia (m.in. w centralnej Polsce), że zmorą zostaje po śmierci np. osoba, przy której na łożu śmierci (według innych wariantów w czasie chrztu), ktoś odmawiając Pozdrowienie Anielskie, przejęzyczył się i powiedział Zmoraś Mario zamiast Zdrowaś Mario.
Zmorę wyobrażano sobie jako wysoką kobietę o nienaturalnie długich nogach i przezroczystym ciele. Można ją
...
Czytaj więcej »
|
Drużyna Pierścienia- dziewięciu wędrowców pochodzących spośród Wolnych Plemion Śródziemia. Wybrani na naradzie w Rivandell przez króla elfów Elronda, wyruszają 25 grudnia 3019 roku Trzeciej Ery wraz z Frodo Bagginsem- powiernikiem Pierścienia Jedynego, w stronę Mordoru, królestwa Saurona, by w wulkanicznej Górze Przeznaczenia zniszczyć pierścień i w ten sposób pokonać Czarnego Władcę.
Drużynę Pierścienia tworzą:
- czarodziej Gandalf Szary
- Aragorn, człowiek- dziedzic (potomek) Dunedaidów
- Boromir, książę Gondoru (syn namiestnika)
- Legolas, książę Leśnych Elfów
- Gimli, krasnolud
- wspomniany Frodo Baggins, hobbit- powiernik pierścienia
- Sam Gamgee, hobbit
- Peregrin Tuk, hobbit
- Meriadok Brandybuck, hobbit
| |