Azzazello- jeden z towarzyszów Wolanda, używany przez diabła do zadań specjalnych. Po raz pierwszy ukazuje się wychodząc z lustra w „fatalnym mieszkaniu” na Sadowej: „mały, o nieprawdopodobnie szerokich barach osobnik w meloniku na głowie. Z ust sterczy mu kieł zniekształcający i tak szpetną już fizes. W dodatku był płomiennie rudy.” Choć z reguły wypełnia takie polecenia swojego pana, które wymagają siły i okrucieństwa („Dać ambasadorowi po mordzie, albo wyrzucić z domu wujaszka, albo postrzelić kogoś [...] to moja właśnie specjalność”). Wykonuje też dyskretna misję: zaprasza w imieniu Wolanda Małgorzatę na diabelski bal i wręcza jej magiczną maść, która pozwala ukochanej Mistrza latać. W czasie szalonego balu pełni księżyca na Sadowej strzela do nijakiego barona Meigla, by Woland mógł jego krwią napełnić puchar. Już po balu demonstruje Małgorzacie swoje niewyobrażalne umiejętności strzeleckie. Na koniec wypełnia pole
...
Czytaj więcej »
|
Asmodeusz- całkiem zwyczajny diabeł, którego niegdyś madrycki czarnoksiężnik uwięził czarami w szklanej butelce. Choc jest kulawy (utyka na koźlich nogach), nosi się z wystudiowaną elegancją: ma szpiczastą bródkę, tzw. hiszpankę i rude wąski, na głowie turban, okryty jest płaszczem z białego atłasu wymalowanym w fantazyjne postacie i sceny zbiorowe.
Jego specjalizacją diabelską jest: „zbytek, rozpusta, gra”, jest również wynalzacą turniejów tańca, muzyki, komedii, nowych mód. Uwolniony na kilka godzin przez studenta Kleofasa Leonarda Pereza Zambullo, w nagrodę odkrywa przed nim prawdziwe życie Madrytu. Dzięki magicznej mocy zrywa i unosi z domów dachy, odsłaniając wnętrza mieszkań i życie lokatorów: lichwiarzy, kokietek, donżuanów, alchemików, złodziei, nieuczciwych prawników itp. W tej nocnej i pouczającej metodycznie wędrówce bawi swego dobroczyńcę opowieściami o amorach hrabiego Belflor, a także pomaga zemścić się na okrutnej kochance Kleofasa
...
Czytaj więcej »
|
Agent Smith- jeden z agentów Matrixa, obdarzony świadomością program komputerowy mającym za zadanie kasować stare programy oraz ścigać i zabijać uwolnionych z macierzy ludzi i kontaktować się z Wyrocznią (jednym z głównych programów odpowiedzialnych za wirtualny świat). Agent Smith wygląda jak 40- letni mężczyzna. Nosi czarny garnitur, białą koszule i czarne okulary. W uchu nosi słuchawkę, za pomocą której kontaktuje się z centralą i dostaje informacje o położeniu celów, które ma zniszczyć.
Smith jest niezwykle silny i szybki. Zna różne sztuki walki, potrafi unikać pocisków, a także realizować się co umożliwia mu błyskawiczne przenoszenie się w wirtualnej przestrzeni. Choć ograniczony regułami programu komputerowego, jest właściwie nieśmiertelny. Zniszczyć go może jedynie Wybraniec, którym okazuje się haker Neo, uwolniony z Matrixa przez Morfeusza i Trinity.
Pracujący początkowo dla macierzy Agent Smith w pewnym momencie buntuje się i uniezależ
...
Czytaj więcej »
|
Ankh- Morpork- najstarsze, największe i najbrudniejsze miasto w Świecie Dysku, zwane przez Gildię Kupców: „Grodem Tysiąca Niespodzianek”, w czasie swojej długiej historii wielokrotnie niszczone i palone. Otoczone jest równinami Sto, słynącymi z uprawy kapusty. Ankh- Morpork leży nad Okrągłym Morzem, u ujścia niezwykle zanieczyszczonej rzeki Ankh, dlatego też przez niektórych nazywane jest Wahoonie (wahoonie to hodowlane warzywo, które potwornie śmierdzi).
Istnieją dwie alternatywne historie dotyczące powstania miasta. Według jednej z nich Ankh- Morpork zostaje zbudowane przez dwóch osieroconych braci wykarmionych przez hipopotamy, stąd u bram i w herbie miasta są właśnie te zwierzęta (pojawiają się jasne skojarzenia tego miasta ze starożytnym Rzymem). Według drugiej legendy powstało z nawozu wyrzuconego za burtę przez mędrców wraz ze zwierzętami na łodzi podczas potopu.
Miasto dzieli się na dwie części- Ankh: dzielnicę kupców i bogaczy; a
...
Czytaj więcej »
|
Kruk- jednen z najbardziej kultowych filmów dark fantasy. Rok po śmierci Eric Draven w wigilię Halloween powraca jako anioł zemsty, by pomścić morderstwo swoje i ukochanej Shelly, którzy giną przeddzień swego ślubu(Shelly zostaje zgwałcona i zamordowana, a Eric postrzelony wypada przez okno i ginie na miejscu). W misji towarzyszy my czarny kruk, który jest łącznikiem między krainą umarłych, a krainą żywych. W rolą Erica wcielił się Brandon Lee. Była to ostatnia rola syna kultowego karateki.
Kruk 2: Miasto Aniołów- to kontynuacja kultowego thillera fantasy z 1994 roku. W rocznicę wigilii Święta Zmarłych przypadkowi świadkowie morderstwa Ashe i jego syn zostają postrzeleni. Ashe powraca do życia dzięki krukowi, który jest łącznikiem między światem żywych i zmarłych by dokonać zemsty. Meżczyzna spotyka Sarę, która kilka lat wsześniej poznała już tajemną moc kruka.
Kruk 3: Zbawienie- najmłodszy człowiek, któr
...
Czytaj więcej »
|
Kiedy Tywin stacjonował w Harrenhal, nie zamierzał atakować Robba. Opracował inny plan; jego kuzyn Stafford Lannister zbierał armię w Lannisporcie i wyruszył na przełęcz Złotego Zęba. Plan Tywina zakładał wzięcie w kleszcze Robba, uwięzienie go pomiędzy dwoma armiami; Robb wiedział, że marsz na twierdzę zakończy się klęską, dlatego skierował swoją uwagę na Zachód, zamierzał sprowokować do bitwy na zachodzie Tywina i rozbić go na jego własnych ziemiach. Kiedy jego wojska podeszły pod Złoty Ząb, jego wilkor, Szary Wicher, znalazł ukrytą ścieżkę, którą przeszły wojska północy i ominęły twierdzę. Robb zaatakował z zaskoczenia armię ser Stafforda. W wyniku bitwy pod Oxcross, armia Stafforda została całkowicie rozbita, a on sam zastał zabity przez lorda Ricarda Karstarka, po Oxcross resztki sił Lannisterów wycofały się do Lannisportu pod wodzą syna ser Stafforda, ser Davena Lannistera, zaczął neutralizować pozostałe punkty oporu, zdobywając po kolei Castamere, Ashmark i Złoty Ząb, armia p
...
Czytaj więcej »
|
Lord Eddard Stark (w gronie przyjaciół nazywany Nedem) - lord Winterfell, namiestnik Północy i Królewski Namiestnik. Był drugim synem lorda Rickarda Starka. Mąż Catelyn Tully i ojciec szóstki dzieci (w tym jednego bękarta): Robba, Sansy, Aryi, Brana, Rickona i Jona Snow. Został ścięty na rozkaz króla Joffreya I Baratheona przez królewskiego kata Ilyna Payne'a.
Eddard jest POV w pierwszej części sagi, występuje też epizodycznie na początku drugiej.
W chwili rozpoczęcia akcji książki lord Eddard ma trzydzieści kilka lat. Posiada charakterystyczną dla rodu Starków urodę: pociągłą twarz, szare oczy i ciemne włosy. Ned miał też siwą brodę, przez co wyglądał na starszego. Nie jest bardzo przystojny ani wysoki
Wśród wielu ludzi uznawany był za zimnego człowieka, żyje on jednak ciepło z żoną i dziećmi. Głęboko wierzy w Starych Bogów. Ma silnie zakorzenione poczucie honoru i sprawiedliwości. W przeciwieństwie do południowych lordó
...
Czytaj więcej »
|
Rozdział 6
Północ
Północ (ang. The North) - jeden z istotnych obszarów Westeros, a niegdyś przed Podbojem suwerenne królestwo. Region obejmuje cały obszar na południe od Muru i na północ od Przesmyku. Północą od tysięcy lat włada ród Starków z ich siedziby Winterfell. Inne rody zamieszkujące region to m.in. Bolton, Umber, Karstark i Manderly. Bękarty urodzone na Północy dostają nazwisko Snow.
Po Podbój, Północ stała się częścią Siedmiu Królestw, ale Starkowie zachowali władze zwierzchnicza w imieniu Żelaznego Tronu na ziemiach od Muru aż po Przesmyk, Do domu stark zostały również przydzielone dwie nowe domeny, lorda Wintefell i Namiestnika Północy.
W po śmierci króla Jaehaerysa I Targaryena sprawa sukcesji Żelaznego Tronu na zjeździe w Harrenhal północ opowiedziała się za kandydaturą najstarszej wnuczki Jaehaerysa, Rhaenys Targaryen, popierani Starkowie przez swych chorążych Dust
...
Czytaj więcej »
|
Rozdział 5
Dom Tyrgeryanów
Rodzina Targaryen pochodzi z legendarnego miasta Valyrii, które znajdowało się na wschodnim kontynencie - Essos. Przed Zgubą Valyrii, katakliźmie, który zniszczył starożytną cywilizację, Targaryenowie odeszli na Smoczą Skałę, najbardziej na zachód wysunięty przyczółek w rozległym imperium Valyrii. Sto lat po Zgubie Valyrii, Aegon I, zwany Zdobywcą, rozpoczął podbój kontynentu Westeros, lądując ze smokami i armią (w miejscu, gdzie później założył stolicę - Królewską Przystań) na jego wschodnim wybrzeżu. Ugięło się pod nim sześć z siedmiu królestw kontynentu (siódme, Dorne, zostało włączone do królestwa później, przez małżeństwo polityczne). Smoki Targaryenów, które były ostatnimi żyjącymi ze swego gatunku, wyginęły 100 lat po Podboju.
Unikalnie wśród rodzin szlacheckich Westeros, ród Targaryen praktykował na valyriańską modłę małżeństwa między braćmi i siostrami. Zwrot &
...
Czytaj więcej »
|
Rozdział 1
Saga „Pieśń Lodu i Ognia” jako fenomen literatury fantasy.
Fantasy jest czytana czy się to komuś podoba czy nie... To gatunek wciąż modny, a cykle, które powstają nigdy się nie starzeją... Znane są bowiem „Cykl o Śródziemu”, „Conan”, „Narnia”, „Ziemiomorze” czy nasz „Cykl Wiedźmiński”. Ostatnio do owego szacownego grona dołączyła „Gra o Tron”... Sukces temu cyklowi zapewnił serial produkcji HBO... Spowodowało to, że w księgarniach na potęgę zaczęto sprzedawać „Pieśń Lodu i Ognia”. George R.R. Martina.
Jest to seria zaplanowana na siedem tomów, z których obecnie ukazało się: „Gra o Tron”, „Starcie królów”, „Nawałnica mieczy”, „Uczta dla
...
Czytaj więcej »
|
Kraje w świecie Warhammera:
Chaos – w bliźniaczych uniwersach gier Warhammer Fantasy i Warhammer 40,000, koncepcja, na bazie której zasadzają się te fikcyjne uniwersa. Jest to największa antagonistyczna siła w Starym Świecie i w całym Wszechświecie w ogóle, pragnąca zniszczyć wszystkie cywilizacje i wszelkie życie. Idea Chaosu wprowadza mroczny klimat charakteryzujący Warhammera jako dark fantasy.
W sensie fizycznym, Chaos jest siłą będącą emanacją tzw. Spaczni (ang. Warp/Warpspace) – innego wymiaru równoległego do wymiaru materialnego. Spacznia jest wyobrażona jako bezkresne morze kotłującej się energii (choć przebywanie w tym wymiarze, jak i prawdziwa obserwacja go, jest dla istot materialnych niemożliwa i zabójcza) i jednocześnie źródłem wszelkiej magii. Ponieważ Spacznia nakłada się na materialny Wszechświat, oba wymiary czasami przenikają się nawzajem. Spacz
...
Czytaj więcej »
|
Świat Warhammera najważniejsze rasy:
Elfy patrz na: http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/elfy_cz_1/2014-10-13-999
Ork patrz na: http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/ork/2014-10-15-1006
Jaszczuroludzie (ang. Lizardmen) – fikcyjny gatunek humanoidalnych, jaszczuropodobnych istot pojawiających się w wielu światach fantasy.
W realiach Warhammera podstawowym zadaniem jaszczuroludzi było służenie swym stwórcom – Pradawnym (ang. The Old Ones). Zostali stworzeni aby dopełnić plany Pradawnych, lecz z powodu nadejścia Chaosu zostali wplątani w wojnę, która wyniszczyła ich antyczną cywilizację.
Jaszczuroludzie w Warhammerze są bardzo długowieczni (niektórzy slannowie dożywają kilkunast
...
Czytaj więcej »
| |