Główna » 2014 » Październik » 13

Krasnolud (szwed. dvärg, norw. dverg, niem. Zwerg, ang. dwarf) to istoty z mitologii nordyckiej i germańskiej, obecne później także w folklorze niemieckim i skandynawskim, a współcześnie w literaturze, filmach i grach fantasy.

Wzorowane na istotach z nordyckich mitów krasnoludy pierwszy wprowadził do literatury fantasy J.R.R. Tolkien.

W większości utworów fantasy krasnoludy są rasą bardzo tajemniczą. Bronią swoich sekretów, czasem utajniając nawet swoją mowę tak, by była niezrozumiała dla innych. Są też bardzo honorowe. Są zazwyczaj przedstawiani jako niższe od człowieka, silne, krępe i dobrze umięśnione humanoidy[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/humanoid/2014-10-27-1085], pierwotnie żyjące w kopalniach (zazwyczaj złota). W boju najchętniej używają toporów lub młotów i zawsze noszą długie brody, najczęściej splecione w fantazyjne warkocze ... Czytaj więcej »

Kategoria: mitologie | Wyświetleń: 714 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

 

Sindarin (qya. szaroelfi, inaczej: język sindariński) – sztuczny język opracowany przez J.R.R. Tolkiena, występujący w stworzonej przez niego mitologii Śródziemia. Mieli posługiwać się nim Sindarowie. Fonologia oparta jest w dużej mierze na języku walijskim.

Pierwotny język elficki → Język wspólnoeldariński → Język wspólnoteleriński → sindarin

Język ten miał wspólne korzenie z quenyą. Początki wykształcania się sindarinu to czas, kiedy część Eldarów prowadzona przez Elwego nie przeprawiła się przez Morze, a osiadła w Beleriandzie. Tam język ten szybko się zmieniał, gdyż kraina, w której był używany, należała do śmiertelnych:

Po swoim powrocie do Śródziemia sindarin przyjęli również Ñoldorowie i używali go na co dzień, zaś quenya (ich ojczysta mowa) stała się językiem książąt, pieśni i książek (qya. parmalambë). W Drugiej Erze sindarin był używany także przez ludzi z Númenoru, później jego ... Czytaj więcej »

Kategoria: światy fantasy | Wyświetleń: 499 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

Rzeczownik:

Rzeczowniki w quenyi odmieniają się przez liczby i przypadki. Nie istnieje rodzaj gramatyczny, lecz rozróżnienie płci można wyrazić doborem słownictwa (np. melindo „kochanek” i melisse „kochanka”).

W quenyi istnieją cztery liczby:

1.pojedyncza, której nie tworzy się dodaniem żadnego morfemu (cirya „statek”);

2.podwójna, początkowo oznaczająca dwie rzeczy (ciryat „dwa statki”), później dla naturalnych par; charakterystyczne dla niej są końcówki -u oraz -t;

3.mnoga, oznaczająca cały gatunek desygnatów lub komplet ([i] ciryar „[konkretne] statki”); charakterystyczne dla niej są końcówki -r, -i oraz -n;

4.mnoga cząstkowa, oznaczająca ... Czytaj więcej »

Kategoria: światy fantasy | Wyświetleń: 659 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

Quenya (wym. ['kʷɛnʲa]), także język quenejski, Wysoka Mowa ... Czytaj więcej »

Kategoria: światy fantasy | Wyświetleń: 631 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

W Tibii elfy są rasą zamieszkującą położone na północy Tibii miasto Ab'Dendriel (gr. dendron – drzewo), do którego można dostać się po zdobyciu 8 poziomu i opuszczeniu wyspy nowicjuszy (Rookagard). Elfy są skłócone z Krasnoludami zamieszkującymi Kazordoon. Prócz pokojowo nastawionych mieszkańców Ab, w Tibii można znaleźć trzy rodzaje elfów, które mogą zaatakować gracza. Są to: Elf, Elf Scout i najsilniejszy z nich Elf Arcanist. Od czasu do czasu w Shadowthorn można natknąć się na bossa elfów, Dharaliona.

Kroniki Spinderwic- Tu elfy są istotami kochającymi naturę; części ich ubioru stanowią np. kwiaty, liście itd.

Lineage II- W świecie tej gry komputerowej występują dwie odmiany Elfów. Pierwsza, nazywana po prostu Elfami wielbi boginię wody Evę i kocha naturę. Druga, należąca niegdyś do wyżej wymienionych, to Mroczne Elfy. Zostały wygnane za studiowanie Czarnej Magii. Po przegranej wojnie ze swymi jaśniejszy ... Czytaj więcej »

Kategoria: mitologie | Wyświetleń: 539 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

Nandorowie- Jest to część Telerich, która nie ukończyła Wielkiej Wędrówki do Amanu. Odmówili oni przekroczenia Gór Mglistych[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/gory_mgliste/2014-10-26-1077] i osiedlili się w dolinie Anduiny[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/wielka_rzeka_anduina/2014-10-26-1078].

Wiele lat później grupa Nandorów pod przywództwem Denethora[Denethor- Syn Lenwego, wódz Nandorów. Poprowadził znaczną część plemienia swego ojca znad brzegów Anduiny na zachód. Po długiej wędrówce przeprawił się przez Ered Luin i dotarł do Ossiriandu, gdzie się osiedlił. Walczył w Pierwszej bitwie o Beleriand na czele znacznego zastępu elfów. Poległ otoczony przez orków na szczycie Amon Ereb. Imię Denethor znaczy Gibki i smukły.] przekroczyła Góry Błękitne i osiedliła się w Ossiriandzie. Krai ... Czytaj więcej »

Kategoria: mitologie | Wyświetleń: 595 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (0)

Elf – stworzenie rodem z mitologii germańskiej[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/mitologia_germanska/2014-10-15-1011]. Z początku elfy były pomniejszymi bożkami natury i płodności, później były przedstawiane jako chochliki[złośliwy lub psotny duszek] lub duszki leśne bądź wodne. W folklorze przedstawiane są jako małe, wyglądające młodzieńczo ludziki wielkiej piękności, żyjące w lasach, źródłach, studniach, a nawet pod ziemią. Wierzono, że są długowieczne, jeśli nie nieśmiertelne i posiadają różnorakie magiczne moce.

Mitologia nordycka[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/mitologia_nordycka/2014-10-15-1012] dzieli elfy (s.nord. Álfar, isl. Álfur) na elfy światła (Liosálfar) oraz mroczne lub czarne elfy (Döckálfar lub Svartalfar). Były ludzk ... Czytaj więcej »

Kategoria: mitologie | Wyświetleń: 1230 | Dodał: Bies6167 | Data: 10.13.2014 | Komentarze (1)