Gormiti (pol. "Gormici" – mieszkańcy wyspy Gorm) – bohaterowie serii dziecięcych zabawek, służących do gry i kolekcjonowania.
Figurki Gormiti wykonane są z tworzywa sztucznego, zwykle wielkości 5-6 cm. Do figurek dołączane są karty z opisem postaci oraz liczbą punktów istotnych podczas rozgrywki. Dodatkowo na jednej z nóg figurki jest narysowana cyferka. Zabawa polega na dodaniu punktów karty z punktami na nodze Gormita. Wygrywa ten, kto zdobędzie większą liczbę punktów. Legenda Gormitów mówi, że są oni wojownikami podzielonymi na dwie armie, dobra i zła. Dodatkowo armie dzielą się na nacje, zwane ludami, ze względu na zamieszkiwane terytorium i skojarzoną moc żywiołów, która określa ich wygląd i sposób walki.
Projektantem postaci jest Gianfranco 'Henry' Enrietto, a historia inspirowana książką autorstwa Leandro Consumi. Od roku 2005 figurki są produkowane i sprzedawane w wielu krajach przez włoski koncern Giochi Preziosi. Pojedyncze opakowania w formie nieprzezroczystej saszetki uniemożliwiają wybór kupowanej postaci, co stanowi dodatkową atrakcję i powodować może dublowanie się zakupionych zabawek. To z kolei rodzi zjawisko wymiany i tworzy rynek wtórny, ułatwiając kompletowanie kolekcji.
Sukces i popularność serii wpłynęły na powstanie wielu innych produktów dla dzieci, związanych z Gormiti, w tym serialu animowanego Gormiti.
Seria 1
Wydana po raz pierwszy we Włoszech w roku roku 2005. Wprowadzono 42 figurki Gormitów podzielone na 4 nacje dobra: Ziemi, Powietrza, Lasu oraz Morza oraz 2 nacje złych: Lawy i Magmy. Każde plemię składa się z 7 różnych figurek, z czego jedna większa, wyróżniona jako władca danego ludu.
Legenda opisująca historię Gormitów mówi, że we wnętrzu nieaktywnego dotąd wulkanu obudził się Magor, zły duch, pragnący przybrać cielesną powłokę. Potrzebuje do tego życiowej energii, którą zamierza odebrać mieszkańcom wyspy. Powołuje z lawy do życia pierwszych złych wojowników: Magmiona i Laviona, którzy zabijają mieszkańców wyspy i przy braku dalszego źródła energii wycofują się. Obserwujący to Stary Mędrzec zapłakał, a z jego łez powstało magiczne Oko Życia. Z jego pomocą tworzy 4 ludy Gormitów. W odpowiedzi na to wulkan wybucha i Magor doprowadza do skłócenia Gormitów, którzy toczą walki między sobą[5].
Ludzie Ziemi
|
Ludzie Lasu
|
Ludzie Morza
|
Ludzie Powietrza
|
Ludzie Magmy
|
Ludzie Lawy
|
- Geos – Władca Mocy
- Odkrywca Kryjówek
- Trzęsący Ziemią
- Grawitiusz Silny
- Stalowy Grzbiet
- Kret Dziurokop
- Ślepy Gniew
|
- Sarau – Pan Lasu
- Mądry Niszczyciel
- Szybki Naśladowca
- Śmiertelny Bat
- Łamacz Gałęzi
- Kwiatowy Truciciel
- Miotacz
|
- Poivrons – Władca Morza
- Wiekowa Meduza
- Delos – Książę Mórz
- Niezastąpiona Mantra
- Młot Drapieżca
- Straszliwe Kleszcze
- Krab Mściciel
|
- Noctis – Władca Przestworzy
- Niedościgły Cios
- Surowy Strażnik
- Samotny Orzeł
- Magiczna Strażniczka
- Stalowy Dziób
- Alos Hipnotyzer
|
- Magmion – Władca Zła
- Łowca Myśli
- Ryczący Strażnik
- Okrutny Pająk
- Elektrikon
- Insekt
- Ognisty Młot
|
- Lavion – Władca Strachu
- Ognisty Anioł
- Miotacz Ognia
- Anonim o wielu wcieleniach
- Eweliusz Straszliwy
- Mastodont
- Lawor Mocarny
|
Figurki z pierwszej serii zostały przemalowane, a ich elementy zyskały kolory srebrny i złoty.
Seria 2
Wydana w grudniu 2005 roku seria druga wprowadza ujednoliconą nację Ludzi Wulkanu, która zastępuje dotychczasowy niejasny podział na Ludzi Lawy i Magmy. Oprócz 6 figurek w każdej z 5 nacji dostępne jest po jednej dodatkowej figurce, sprzedawanej wyłącznie w zestawach.
Legenda opisuje turniej rozgrywany w Dolinie Astreg, mający rozstrzygnąć spór o dominację na wyspie. Walki toczą przedstawiciele czterech ludów, a zwycięża Carrapax i zaprowadza pokój. Od tej chwili Gormiti walczą wspólnie przeciw nowemu Władcy Wulkanu – Władcy Strachu. Magor dostrzega jednak zwątpienie i słaby punkt u Heliosa – Władcy Powietrza, który wraz ze swoim ludem zostaje przyciągnięty na stronę zła.
Ludzie Ziemi
|
Ludzie Lasu
|
Ludzie Morza
|
Ludzie Powietrza
|
Ludzie Wulkanu
|
- Kolossus – Władca Ziemi
- Podziemiec
- Głazolbrzym
- Diament Pradawny Żołnierz
- Stalaktyt Nieprzenikniony
- Głazomiot
- Ziemiopal
|
- Barbatus – Władca Lasu
- Pień Działo
- Pradawny Wartownik
- Kat Ciemiężyciel
- Zarodnik Okrutny
- Sferst Pożeracz
- Cierpliwy
|
- Carrapax – Władca Morza
- Rozważny Heliko
- Morena Niszczycielka
- Kamień – Sierżant Morza
- Okrążyciel
- Hipnotyczna Żaba
- Żółwica Jasnowidz
|
- Helios – Władca Nieba
- Magiczny Kruk
- Śmiercionośny Smok
- Mistyk Pożeracz Umysłów
- Mordercza Ciemność
- Cichy Sokół – Hrabia Nieba
- Tornadoskrzydły Dręczyciel
|
- Władca Strachu – Pan Wulkanu
- Koszmar Ognia
- Tajemniczy Rycerz
- Wściekły Gejzer
- Podrzynacz Stalowe Ostrze
- Rozżarzony Fantom
- Bombiec Siła Ognia
|
Figurki znane z drugiej serii zmodyfikowano wprowadzając elementy półprzezroczyste, świecące w ciemności, albo zmieniające kolor w ciepłej lub zimnej wodzie.
Wyjaśnieniem tych zmian w legendzie jest wynagrodzenie Heliosa za zdradę i przejście na stronę zła, za co otrzymuje on od Magora moc Światła. W odpowiedzi na to Stary Mędrzec dokonuje przemiany trzech pozostałych plemion w celu ich wzmocnienia i zrównania sił w walce przeciw sojuszowi wojowników Władcy Strachu i Heliosa.
Seria 3
Wydana w lutym 2007 roku trzecia seria do znanych wcześniej nacji wprowadza dwie nowe: Ludzi Światła i Ludzi Ciemności.
Władca Strachu otrzymał misję pojmania Starego Mędrca, który przeciwstawia się złu. Barbatus, Kolossus i Karrapax spotkali się i pojednali przy Świętym Ołtarzu Życia, a ich łzy wzruszenia wywołały Promień Światła. Oko Życia rozbłysło i połączyło ze Światłem, a wywołana eksplozja dała życie nowemu pokoleniu Gormitów pod przewodnictwem Luminosa Najwyższego. Magor tymczasem powołał nowego Władcę Wulkanu: Armageddona. Z wulkanu wystrzelił w niebo głaz, który dał początek Diabelskiemu Feniksowi – Władcy Nieba. Magor rzucił zaklęcie otwierające portal do Ciemnego Horyzontu i przywołał Mrocznego Obscurio – Władcę Ciemności.
Ludzie Ziemi
|
Ludzie Lasu
|
Ludzie Morza
|
Ludzie Powietrza
|
Ludzie Wulkanu
|
Ludzie Światła
|
Ludzie Ciemności
|
- Pradawny Thorg – Władca Ziemi
- Skała Fenomen
- Burzowy Piasek
- Tajemniczy Czarny Opal
- Skamienialec Pradawny Krzyk
- Kamienny Kolec
|
- Potężny Pień – Władca Lasu
- Dębobestia Drażliwy
- Moczarnik Okrutny
- Mszywioł
- Magikstem Magik
- Ostrze
|
- Nobilmantis – Władca Morza
- Trujący Język Pogromca Mórz
- Nieobliczalny
- Narvalion Nieugięty
- Tentaklos Wytrwały Łowca
- Rekin Morski Młot
|
- Diabelski Feniks – Władca Nieba
- Mistyczna Ćma
- Stalowy Dziób Wojownik
- Smok Ogniopal
- Magiczna Sowa Czarownik
- Crudelion Przeklęty
|
- Armageddon – Władca Wulkanu
- Navus Szyderca
- Skorpios Podłe Żądło
- Kuźniec Ognisty Młot
- Brags Smutny Kosiarz
- Sentinel Strażnik Lawy
|
- Luminos Najwyższy – Władca Światła
- Kometa Mrożące Światło
- Oślepiający Obrońca
- Pryzmagon Wojownik Światła
- Salaris Ogniomistrz
- Elektrykon
|
- Mroczny Obscurio – Władca Ciemności
- Moonarius Ciemny Czarnoksiężnik
- Cień Zagłady
- Czarny Panterion Sierżant Terroru
- Czarny Połykacz
- Darkalion Duch Cienia
|
Modyfikacji poddano także serię trzecią. Występują w niej elementy metaliczne, świecące w ciemności, półprzezroczyste lub reagujące na temperaturę.
Legenda opisuje przemianę jako efekt promieniowania energii miecza Luminosa Najwyższego, który przesłał energię z nieba na Gormitów.
Po trzech zasadniczych seriach odmiennych bohaterów oraz ich edycjach w odmienionej wersji kolorystycznej, dokonano jeszcze jednej wariacji na temat serii pierwszej. Tym razem szata kolorystyczna została zachowana z oryginału, jednak pogrubiono stosunkowo wątłe sylwetki figurek i w takiej formie wprowadzono serię Energheia na rynki innych krajów Europy i USA, gdzie przedstawiono je jako seria pierwsza.
Powrót ludów 1 serii z głębi ziemi legenda tłumaczy jako wsparcie dla Gormitów w wyniku magicznego zaklęcia pradawnego rytuału Wiecznego Przebudzenia, które wypowiedział Stary Mędrzec ukrywający się w Jaskini Roscamar. Ponadto z lasu wyłonili się Pradawni Strażnicy, aby wesprzeć swoje plemiona. Także źli Ludzie Wulkanu otrzymują od Magora moc spalania, a Ludzie Powietrza (w tej serii występują jeszcze po stronie zła) odzyskują Moc Magicznej Lekkości, a dla równowagi sił także dwóch okrutnych Strażników.
Jest to najbardziej liczna seria figurek, bo składająca się z dwóch części:
-Bohaterowie poprzedniej serii Energheia (znani też wcześniej z Serii 1) poddani efektom kolorystycznym jak w Atomic, czyli elementy półprzezroczyste, świecące w ciemności, lub reagujące na temperaturę.
-Przemodelowane sylwetki postaci z Serii 3, które uległy mutacjom zmieniając przy tym nazwy swoich plemion: Ziemi na Diamentu, Lasu na Ognistego Lasu, Morza na Lodu, Powietrza na Skamieniałości, Wulkanu na Metalu, Światła na Słońca i Ciemności na Księżyca.
Dość zawiła fabuła wyjaśnia wszystkie zmiany działaniem energii Neozonu. Ostateczna bitwa stoczona w Dolinie Przeznaczenia prowadzi katastrofalnej kumulacji energii, wytwarzającej portal do innego wymiaru, który pochłania znaczną część Gormitów.
Gormiti (tytuł oryg. Gormiti) – włosko-francuski serial animowany stworzony przez studio Marathon Media Group na podstawie serii zabawek Gormiti. Serial ten jest emitowany w Polsce na kanale teleTOON+, wcześniej ZigZap. Pierwsza seria składa się z 26 odcinków.
Serial opisuje przygody braci Toby'ego i Nicka oraz ich przyjaciół Jessici i Lucasa, którzy przekraczają próg spiżarni i zostają teleportowani do równoległego świata Gorm. Tam przeistaczają się w wojowników Gormiti, którzy mają kontrolę nad żywiołami. Od tej pory cała czwórka musi pogodzić codzienne życie, domowe i szkolne obowiązki z walką o pokój i dobro.
Ludzie
- Tobias "Toby" Tripp - jasnowłosy chłopak kontrolujący żywioł wody. Razem z bratem Nickiem mieszkają w willi ze spiżarnią. Właśnie w tej spiżarni bohaterowie teleportują się na wyspę Gorm. Zakochany jest w Jessice chociaż tego nie okazuje. Panicznie bał się ( i może nadal się boi) pająków. Jest pewny siebie, ale też strasznie impulsywny. Uwielbia robić żarty, szczególnie Lucasowi.
- Nicholas "Nick" Tripp - brązowowłosy chłopak, młodszy brat Toby'ego. Panuje nad żywiołem ziemi. Ma lęk wysokości, który rzekomo pokonał w drugim sezonie, ale ten powrócił jeszcze nie raz. Nick zawsze znajduje sensowne wyjście z sytuacji, a gdy zdarza mu się pomylić, przez długi czas nie chce przyjąć tego do wiadomości. Jego wadą jest przemądrzałość i wścibstwo. Jest za to roztropny i inteligentny.
- Jessica Herleins - jasnowłosa koleżanka chłopców, panuje nad powietrzem. Jest typem marzycielki, co nie zawsze pasuje jej przyjaciołom. Zakochana jest w Tobym, ale stara się to ukrywać. Nie widać tego na Ziemi, gdyż do dwuznacznych sytuacji dochodzi zazwyczaj na Gormie. Ma dziewczęce poglądy na świat.
- Lucas Wanson - jego żywiołem jest las. Ma ciemne włosy i ciemną skórę. Uwielbia dbać o naturę. Denerwuje go próżny tryb życia. Czasem ogląda wiadomości. Ma swoje własne racje i zawsze stoi w ich obronie, nawet jeśli nie są one słuszne.
- Paula Pickney - dziewczynka, która szpieguje bohaterów. Myśli, że są kosmitami. Posiada kota Puszka. Jest siostrą Ike'a.
- Ike Pickney - rywal Nicka. Chce być najpopularniejszym chłopakiem w szkole. Nie obchodzi go natura. Jest bratem Pauli.
- Gina Louren - najlepsza przyjaciółka Jessici, uwielbiają razem kupować buty, robić sobie manicure itp. Startuje do Lucasa. Jest cheerleaderką w szkolnej drużynie, razem z Jess.
- Rodzice Nicka i Toby'ego - prowadzą biuro nieruchomości i uwielbiają gotować. Nic nie wiedzą o sekrecie głównych bohaterów.
Gormici
Dobrzy Gormci
Gormici Ziemi
- Stalowy Grzbiet - gormita plemienia Ziemi. Razem ze swoim przyjacielem, czyli Trzęsącym Ziemią mieszka w Krainie Rocklands i pilnuje Siarkowego Kamienia. Potrafi zwijać się w kulę i taranować wrogów. Pojawił się w odcinku 1.
- Trzęsący Ziemią - gormita plemienia Ziemi. Razem ze swoim przyjacielem, Stalowym Grzbietem mieszka w Rocklands i pilnuje Siarkowego Kamienia. Potrafi wywoływać trzęsienia ziemi. Kiedy indziej pomagał bohaterom w walce z Podłym Nikczemnikiem. Pojawił się w odcinku 1 i 16.
- Byk Skała - gormita plemienia ziemi. Jest świetnym wodzem i przywódcą. Ziemiopal i Głazomiot to jego dwaj najlepsi żołnierze i przyjaciele. Razem ze Śmiertelnym Batem i Młotem walczył na Równinie Astreg. Pojawił się w odcinku 4 i 12.
- Głazomiot - ziemny gormita. Jego wodzem-przyjacielem jest Byk Skała, a przyjacielem jest Ziemiopal. Potrafi strzelać głazami. Mieszka w stolicy ludu ziemi. Pojawił się w odcinku 12.
- Ziemiopal - gormita ziemi. Jego wodzem-przyjacielem jest Byk Skała, a przyjacielem jest Głazomiot. Ma potężne wiertła. Mieszka w stolicy ludu ziemi. Pojawił się w odcinku 12.
- Diamantes – gormita ziemi mający moc diamentu.
- Kruszyskała – gormita ziemi z drugiego sezonu. Na jednej z rąk posiada ogromne, skrystalizowane ostrze. Potraf dosłownie wchłaniać się w ziemię.
Gormici Lasu
- Mimic - gormita lasu. 100 lat temu uwięził Laviona i Bombosa potężnym zaklęciem w kryształowym więzieniu. Niestety, nie wszystko poszło po jego myśli. Pojawił się w odc. 2.
- Śmiertelny Bat - gormita plemienia lasu. Jest jednym z członków rady lasu. Razem z Młotem i Bykiem Skałą walczył w Turnieju na Róninie Astreg. Pomógł także bohaterom w odnalezieniu Korzenia Chaosu w Labiryncie Chaosu. Pojawił się w odcinku 4, 18 i 22.
- Działopień - gormita plemienia lasu. Jest jednym z członków Leśnej Rady. Pomógł naszym bohaterom ugasić wulkan stworzony przez Laviona i Bombosa. Walczył z leśną mgłą spowodowaną przez Lawora. Nie spodobało mu się to, że Powietrzny Wir zaatakował leśnego gormita. Gdy Łowca Myśli terroryzował stolicę gormitów Lasu, Działopień chciał go powstrzymać. Pojawił się w odcinku 10, 13, 18 i 24.
- Tormenter Okrutny - gormita lasu. Został wciągnięty do mgły Lawora. Dzielnie walczył z wulkanicznym gormitem, ale ostatecznie przegrał, a okrutny Lawor wyssał z niego moc.
- Kwiatowy truciciel - leśny gormita, członek Rady Lasu. Pojawił w odcinku 18 i 24.
- Miotacz - gormita lasu, członek Leśnej Rady. Pojawił się w odcinku 18 i 24.
- Okrutny Zarodnik - gormita lasu, członek Rady Lasu. Pojawił się w odcinku 18 i 24.
Gormici Wody
- Mantra - kobieta-gormit plemienia wody. Razem z Delosem chcieli znaleźć Serce Pragnień, aby złamać czar Miotacza Ognia. Dzięki pomocy Lucasa, Jessici, Nicka i Toby'ego udało jej się to zrobić. Pojawiła się w odcinku 3.
- Delos - gormita plemienia wody. Razem z Mantrą chcieli powstrzymać Miotacza Ognia przed hipnotyzowaniem wodnych gormitów. Pojawił się w odcinku 3.
- Krab Mściciel - gormita plemienia wody, przyjaciel Mantry i Delosa. Został zahipnotyzowany przez Miotacza Ognia, a potem zmuszony do poszukiwań Serca Pragnień. Wystąpił w odcinku 3.
- Heliko Nieufny - wodny gormita, przyjaciel Mantry i Delosa. Został zahipnotyzowany przez Miotacza Ognia, a potem zmuszony do walki z Tobym. Wystąpił w odcinku 3.
- Młot - gormita plemienia wody. Jest przyjacielem Żółwicy Jasnowidza i Straszliwego Kleszcza. Jest bardzo szybki i zwinny w wodzie. Razem z Bykiem Skałą i Śmiertelnym Batem walczył w Wielkim Turnieju na Równinie Astreg. Wystąpił w odcinku 4 i 9.
- Quarry - bardzo mądry morski gormita. Jest strażnikiem kopalni Czarnej Soli na wyspie Delmar. Po długiej walce z Insectikusem został zmniejszony do rozmiarów owada, a później uwięziony w Wulkanie. Pojawił się w odcinku 8 i 20.
- Wiekowa Meduza - bardzo mądry i stary morski gormita. Mieszka w oceanie przy wysepce Delmar. Pojawił się w odcinku 8.
- Żółwica Jasnowidz - kobieta-gormit plemienia wody. Ma moc przewidywania przyszłości. Jest bardzo mądra i zna się na morskiej naturze. Jest przyjaciółką Młota i Straszliwego Kleszcza. Pojawiła się w odcinku 9.
- Straszliwy Kleszcz - morski gormita, przyjaciel Żółwicy Jasnowidza i Młota. Jesgo kleszcze są bardzo silne. Pojawił się w odcinku 9.
- Moczarion – gormita przypominający ropuchę. Uwielbia błoto i moczary. Wraz z Hipolitem pilnuje on Oceantiki, ruchomej fortecy ludzi Morza.
- Hipolit – gormita-hipopotam. Posiada on niezwykły dar, mianowicie, przewiduje on przyszłość (podobnie jak Żółwica Jasnowidz). Hipolit nie jest zbyt gościnny i można powiedzieć, że jest niemałym egoistą. Wraz z Moczarionem pilnuje on Oceantiki.
- Gorgous – gormita morza mieszkający w głębinach. Zna głębię morza jak własną kieszeń. Posiadł dziwną bąbelkową moc.
- Zjadacz Gwiazd – gormita ten pojawia się w sezonie 2. Jego ręce i głowa przypominają rozgwiazdę, stąd jego nazwa.
Gormici Powietrza
- Samotny Orzeł - gormita plemienia nieba. Nick, Toby i Jessica pomogli mu odebrać Sokole kryształy Pająkowi Okrutnemu, który je ukradł. Razem z Magiczną Strażniczką użył czaru, który pozwalał na bycie niewidzialnym. Zrobił to, aby zebrać Sokole Kryształy, które podtrzymywały jego Powietrzne Fortece. Pojawił się w odcinku 7 i 14.
- Magiczna Strażniczka - kobieta-gormit plemienia powietrza. Razem z Samotnym Orłem szukała Sokolich Kryształów. Pojawiła się w odcinku 14.
- Stalowy Dziób - gormita plemienia nieba. Pomagał w zbieraniu Sokolich Kryształów. Ma dziób twardy jak stal. Doskonale lata i pikuje. Raz pomagał Magicznej Strażniczce, a raz Cichemu Jastrzębiowi. Pojawił się w odcinku 14 i 19.
- Niedościgły Cios - gormita plemienia nieba. Pomagał w zbieraniu Sokolich Kryształów. Potrafi niewiarygodnie szybko latać, a jego róg jest bardzo ostry. Raz pomagał Magicznej Strażniczce, a raz Cichemu Jastrzębiowi. Pojawił się w odcinku 14 i 19.
- Powietrzny Wir/Skrzydło - gormita plemienia nieba. Został opętany przez Łowce Myśli, a potem zmuszony do dręczenia Leśnych Gormitów. Pojawił się w odcinku 18.
- Cichy Jastrząb - gormita plemienia nieba. Wierzy w przepowiednie. Jest bardzo mądry i rozważny. Pojawił się w odcinku 19.
- Bertz – pojawia się w drugiej serii. Jest jednym z czołówych dowódców powietrznego ludu Gormitów.
- Rondor – jeden z gormitów powietrza pojawiających się w drugim sezonie. Wygląda jak skrzyżowanie jaskółki z sową, na rękach ma 2 ostrza.
- Morsicor – gormita powietrza przypominający tukana. Pojawia się w drugiej serii.
- Picchiavex – gormita przypominający nieco orła. Posiada na rękach coś w rodzaju małych tornad, a jego skrzydła wyglądają jak podmuchy wiatru.
- Sirgius – gormita przypominający nieco sępa. Odróżnia go od innych gormitów fakt, że nie posiada rąk, tylko same skrzydła (inni Gormici powietrza mają i ręce, i skrzydła). Pojawia się w drugim sezonie.
Gormici Światła
- Luminos - władca Światła. Jego największym wrogiem jest Mroczny Obscurio. Pomógł w zdobywaniu Run Żywiołów. Wystąpił w odcinku 26 i całym 2 sezonie.
Źli Gormici
Gormici Wulkanu
- Magmion - władca zła, król Wulkanu. Chce przyporządkować sobie wyspę Gorm. Jego pupilkiem jest Drakkon. Pojawił się w odcinkach: 4, 6, 7, 9, 14, 17, 20, 21, 25, 26 i wszystkich odcinkach 2 serii.
- Lavion - władca strachu. Razem z Magmionem chce zniszczyć plemię dobrych gormitów i zawładnąć wyspą Gorm. Jego sługą jest Bombos. Pojawił się w odcinkach: 2, 10, 15, 19, 21, 22, 25 i 26.
- Orrore - jeden z najsilniejszych gormitów Wulkanu. Dzięki swoim kościanym skrzydłom potrafi latać. Chciał wykraść Koronę Obscuria, ale Toby założył ją przed nim. Kolekcjonuje różne bronie i artefakty. Dysponuje wielkimi i niebezpiecznymi działami. Pojawił się w odcinkach: 5, 8, 11 i 26.
- Lawor - gormita wulkanu, doradca Magmiona. Razem z Ryczącym Strażnikiem chciał odebrać plemieniu Ziemi Siarkowy Kamień. Na szczęście nie udało mu się to. Później powrócił, aby znaleźć tajemne miejsce Wielkiego Turnieju. Potafi strzelać ognistymi kometami, a jego ostrze na ręce jest bardzo niebezpieczne. Znalazł mglisty portal i użył go do wysysania mocy leśnym gormitom. Pomagał Magmionowi w poszukiwaniach Prastarej Rafy. Jest szefem lawowych sługusów. Pojawił się w odcinkach: 1, 4, 13, 23 i 26.
- Ryczący Strażnik - gormita lawy. Razem z Laworem chciał wykraść Siarkowy Kamień. Później powrócił i razem z Elektrikonem wytworzył chorobę, która niszczyła morską przyrodę. Potrafi wytworzyć fale dźwiękowe, którymi kruszy skały. Wystąpił w odcinku 1 i 9.
- Bombos - sługa Laviona. Jest mu bardzo posłuszny. Potrafi ziać ogniem i strzelać gorącymi kulami. Ma na piersiach dwie dokuczliwe "buźki", które działają Lavionowi na nerwy. Pojawił się w odcinkach: 2, 10, 15, 19, 25 i 26.
- Miotacz Ognia - gormita wulkanu. Zahipnotyzował wodnych Gormitów i kazał im szukać Serca Życzeń. Na szczęście Nick, Toby, Jessica i Lucas złamali jego czar i pokonali go. Wystąpił w odcinku 3.
- Pająk Okrutny - gormita wulkanu. Został użyty przez Magmiona do kradzieży Sokolich Kryształów. Pojawił się w odcinku 7.
- Armagedon- władca metalu, ukradł samotne jajo. Wystąpił w serii 2.
- Ognisty Młot - został wygnany z Wulkanu za zdradę Magmiona. Poprzysiągł sobie zemstę na królu Wulkanu. Ukradł Mistyczną Zbroję z Magmowej Groty, która potrafi podmieniać części ciała, aby stać się władcą Wulkanu. Na szczęście Toby, Lucas i Jessica go powstzymali. Wystąpił w odcinku 7 i 21.
- Elektrikon - gormita wulkanu. Posiada moc piorunów i elektryczności. Razem z Ryczącym Strażnikiem wytworzył chorobę, która niszczyła morską przyrodę. Został wykorzystany do powstrzymania powietrznych gormitów, którzy szukali Sokolich Kryształów. Wystąpił w odcinku 9 i 14.
- Anonim - gormita wulkanu. Ma moc zmiany kształtu i koloru. Zamierzał porwać Byka Skałę i oddać go Lavionowi. Pojawił się w odcinku 12.
- Podły Nikczemnik - gormita lawy. Nienawidzi Laviona i Lavora. Wykradł Artfakt Głodu ze świątyni niegodziwości i spustoszył plemię ziemnych gormitów. Pojawił się w odcinkach 16 i 26.
- Łowca myśli - gormita wulkanu. Ma moc opętania. Użył jej do zniewolenia Powietrznego Wiru, a następnie zmusił go do dręczenia Leśnych Gormitów, aby skłócić plemiona. Później poszedł do leśnego więzienia. Po kilku miesiącach spędzonych w areszcie uciekł i pomieszał leśnym gormitom w głowach. Wystąpił w odcinku 18 i 24.
- Insectikus - gormita wulkanu, sługa Magmiona. Jego żądło ma jad, który, zmniejsza do rozmiarów owada. Sam też potrafi się zmniejszać i latać. Pojawił się w odcinku 20.
- Xirion- gormita wulkanu, sługa Magmiona i Armagedona. Powiększył się i porywał gormitów lasu.
Gormici Ciemności
- Mroczny Obscurio - władca ciemności. Chciał podporządkować sobie całą wyspę Gorm. Gdy ktoś włoży jego Koronę na głowę, zostaje opętany przez ducha Pana Mroku. Pomóc może tylko kąpiel w Świętym Źródle Gorm. Jego największym wrogiem jest Luminos. Pojawił się w wszystkich odcinkach 2 serii.
- Onerion- gormita ciemności, członek "Armii Lawy".Pojawia się w 38 odcinku.
- Inkubion-gormita ciemności, członek "Armii Lawy".Pojawia się w 38 odcinku.
INNI
- Magor - Źródło wszelkiego zła w legendzie Gormiti. Duch manifestujący się w postaci płomienia. Jego celem jest przybranie cielesnej postaci. Niezbędną w tym celu energię pragnie uzyskać odbierając życie mieszkańcom wyspy Gorm. Początkowo chce tego dokonać poprzez Magmiona i Laviona, których sam powołał do życia we wnętrzu wulkanu, formując ich ciała z lawy. Następnie do pomocy przywołał z otchłani Mrocznego Obscurio. Występuje dopiero w trzeciej serii filmu, gdzie ujawnia się także główna dobra postać - Stary Mędrzec.
Strażnicy
- Roscalion - stróż ludzi Ziemi. Jeden z najsilniejszych strażników Gormu.
- Troncalion - stróż ludzi Lasu.
- Tentaclion - stróż ludzi Morza.
- Fenison - stróż ludzi powietrza. Został odkryty jako ostatni.
- Drakkon - stróż ludzi Wulkanu.
- Luxarion - stróż ludzi Światła, pojawia się w 2 serii. Umie mówić po ludzku.
- Cerberion - stróż ludzi Ciemności, pojawia się w 2 serii.
Inni
- Razzle - jaszczurka, która informuje bohaterów o kłopotach na wyspie Gorm. Razzle jest bardzo mądry i posiada wielką wiedzę o różnych Gormitach.
- Pan Ciemności - potwór stworzony przez Mrocznego Obscuria. Pan Światła pokonał go i zamienił w posąg, aby ten nie dręczył Tentacliona.
- Pan Światła - pierwszy, któremu udało się pokonać Pana Ciemności. Użył do tego Błękitnej Perły.
- Lawowe Sługusy - sługusy lawowych Gormitów. Swój oddział mają m.in.: Lavor, Podły Nikczemnik i Magmion.
- Kapitan Gecko - zabawka, która uratowała bohaterom życie w odcinku 20. Toby ma do kapitana wielki sentyment.
- Miedziak - wielki miedziany jaszczur. Pomógł bohaterom w pokonaniu Orrore w odcinku 11.
Przedmioty
- Siarkowy Kamień - klejnot ludzi ziemi. Kamień ogrzewa rzeki i daje im ciepło, ale w połączeniu z lawą może być śmiertelną bronią.
- Leśny zwój - jest napisane na nim potężne zaklęcie, które zamyka Laviona w kryształowym więzieniu. Niestety, zaklęcie ma skutki uboczne.
- Serce Pragnień - klejnot, który potrafi spełnić 3 życzenia. Zaginął na Plaży Samotnej Ucieczki.
- Korona Obscuria - korona pana ciemności. Gdy ktoś ją założy na głowę, zostaje opętany przez mrocznego Obscuria.
- Sokole Kryształy - klejnoty, które podtrzymują Podniebne Fortece ludzi powietrza.
- Kryształy Czarnej Soli - dają nieograniczone zdolności temu, kto ich skosztuje, jednak wtedy ta osoba myśli, że wszyscy są źli, tak jakby traci pamięć. Są ukryte w kopalniach Czarnej Soli, na wyspie Delmar. Kryształy są obiektem zainteresowania Orrore.
- Dziwny Kwiat - Toby wziął go z Gorm na Ziemię, aby zrobić prezent swojej mamie. Niestety, kwiat się powiększył i uniósł go w powietrze. Na szczęście, gdy bohaterowie zniszczyli korzeń kwiatu, kwiat obumarł.
- Kryształowe Działo - potężna broń, która należy do Orrore. Może odbierać energię nawet tak dużemu stworowi, jak Roscalion.
- Mglisty Portal - broń, którą wykradł Lavor. Może tworzyć mgłę i odbierać siłę.
- Artefakt Głodu - Nikczemnik wykorzystał go, aby zniszczyć jedzenie Trzęsącego ziemią i innych ziemnych gormitów. Na szczęście artefakt został zniszczony.
- Kryształowy Klucz - jest to, jak sama nazwa wskazuje, kryształowy klucz. Magmion szukał go w kopalniach ludzi ziemi.
- Tornado Podróży - może przenieść dowolną rzecz w dowolne miejsce, ale jest "jednorazowe". Powietrzny wir podarował ów Tornado Jessice, za to, że go uratowała.
- Miecz z Magmowej Groty - Ognisty Młot wykradł tę broń. Potrafi ona pozamieniać części ciała, na przykład głowa Toby'ego zamieniła się z głową Ognistego Młota.
- Pergamin - są na nim zapisane przepowiednie. Gormici Powietrza, a w szczególności Cichy Jastrząb ślepo w nie wierzą.
- Błękitna Perła - jedyny przedmiot, dzięki któremu można pokonać Pana Ciemności. Został schowany w Kryjówce Mureny.
- Czerwona Perła- broń którą Obskurio, Magmion i Armagedon ukradli ludowi morza. Jessica ją ukryła.
- Korzeń chaosu - gdy zje się ten korzeń, to rośnie się do niewyobrażalnych rozmiarów.
- Runy Żywiołów - jeśli nie ma ich na swoim miejscu, to otwiera się portal z Venture Falls na Gorm.
- Ruchome Piaski - mała kryształowa klepsydra z magicznym piaskiem. Stanowi jedyną drogę wejścia do Gniazda Rozpaczy Obscuria oraz odwrotnie do Świątyni Światła Luminosa.
- Kodeks Magora -popękany czarny kamień z którego szczelin wydobywa się purpurowy blask i latają runy, dzięki niemu Obscurio ma ogromną moc w drugiej serii, ale nie pełną. W ostatnim odcinku udało mu się rozszyfrować kodeks i sprowadzić na oba światy wieczny mrok. Na koniec zostaje zniszczony tworząc ogromną próżnie, która wciąga Obscuria w otchłań.
Miejsca
- Venture Falls - miasto, w którym mieszkają bohaterowie. Gdy w Gorm zaczyna się coś dziać, to kataklizmy zawsze zaczynają się w Venture Falls, a dopiero potem w innych miejscach na świecie.
- Rocklands - kraina, w której mieszkają Stalowy Grzbiet i Trzęsący Ziemią. Tam schowany jest Siarkowy Kamień.
- Dolina Przeznaczenia - rosną na niej wielkie lasy. Tam ukryty jest Leśny zwój.
- Plaża Samotnej Ucieczki - mieszkają tam Mantra, Delos, Krab i Heliko. Na tej plaży zaginęło Serce Pragnień.
- Równina Astreg - kiedyś odbywał się tam Wielki Turmiej gormitów, ale przeniesiono go do Courgard.
- Równina Courgard - miejsce, gdzie odbywa się Turnirj Gormitów.
- Jaskinia Obscuria - jaskinia Pana Ciemności, gdzie ukryte są duże ilości broni oraz Korona Obscuria. Raj dla Orrore'a.
- Święte źródło Gorm - miejsce, które leczy opętanie przez koronę Obscuria.
- Jaskinia Roscamar - dom Roscaliona, ukryte są tam Ziemne Kryształy.
- Wyspa Delmar - wysepka obok wyspy Gorm. Jest tam bardzo zimno. Na tej zamrożonej wyspie znajdują się kopalnie Czarnej Soli.
- Kopalnie Czarnej Soli - wodni gormici wydobywają tam kryształy Czarnej Soli. Jej strażnikiem jest Qaree.
- Podwodna Rafa - mieszkają tam Żółwica Jasnowidz, Młot i Straszliwy Kleszcz. Została zniszczona przez Ryczącego Strażnika i Elektricona, ale na szczęście Żółwicy udało się ją odbudować.
- Lochy Wulkaniczne - tam przetrzymywani są zakładnicy Magmiona.
- Kopalnie Wulkaniczne - tam pracują zakładnicy Magmiona.
- Leśny Wulkan - jest to stary, nieczynny wulkan. Niestety, Lavion odnalazł go i na nowo rozpalił. Na szczęście bohaterom udało się go wygasić z pomocą Działopnia.
- Powietrzne Fortece - dom gormitów powietrza. Fortece podtrzymywane są przez Sokole Kryształy.
- Kopalnie gormitów Ziemi - ziemni gormici wydobywają stamtąd klejnoty.
- Magmowa Grota - tam ukryty jest Miecz z Magmowej groty. Ognisty Młot włamał się do niej i ukradł ten Miecz.
- Prastara Rafa - tam ukryty jest Pan Ciemności.
- Kryjówka Mureny - to stolica gormitów Wody. Tam ukryta jest Błękitna Perła.
- Gniazdo Rozpaczy - podziemna ogromna jaskinia zbudowana wokół z purpurowych kryształów w której przesiaduje Obscurio przez cały 2 sezon, gdzie cały czas planuje jak podbić Ziemię i Gorm. Znajduje się tam też Kodeks Magora, dzięki któremu Obscurio odzyskał ciało oraz z którego czerpie moc do rzucania różnych klątw żywiołów oraz uroków czterech stron świata. Lokalizacja do gniazda nie jest dokładnie znana, ale prawdopodobnie znajduje się, gdzieś na terytorium ludzi lawy. Jedynym sposobem dostania się tam jest użycie artefaktu Ruchomych Piasków. W trzeciej serii siedziba Obscuria znajduje się już nie podziemią, ale na powierzchni, gdzie można ją zobaczyć nie raz z daleka pozostałych krain, ziejącą groźnie z otwartą paszczą. Znajduję się tam też dodatkowo mnóstwo bocznych wejść, ale samo serce to szereg licznych korytarz połączonych w labirynt, można się tam łatwo zgubić, jeśli nie wie się jak poruszać. Znajduje się tam też więzienie i skarbiec Obscuria.
- Świątynia Światła- złota piramida z otwartym dachem z czterema promieniami u góry. W drugiej serii mieszkał w niej Luminos, gdzie władcy natury dostawali zadania od niego w postaci zagadkowych rad oraz moce światła doładowujące ich złote zbroje. Lokalizacja nie jest znana, wiadomo tylko, że znajduje się gdzieś między Gormem i Ziemią w innym wymiarze. Dostać się można za pomocą kryształu światła, które tylko strażnik może aktywować lub sam Luminos albo emblematu symbolu Luminosa. Gormici lawy wykorzystali specjalne urządzenie z magią mocy wschodu i utworzyli drogę do świątyni, ale została zniszczona zakończająca się przegraną Obscuria. Można się do niej dostać tak samo jak do Gniazda Rozpaczy tylko z pomocą Ruchomych Piasków. W 3 serii rezyduje w niej Stary Mędrzec.
|