Banshee (polska wymowa: banszi, angielska wymowa: [ˈbænʃiː], ang. z irl. bean-sidhe, w now
...
Czytaj więcej »
|
Ull (Ullr, Uller) – w mitologii nordyckiej zimowy bóg narciarstwa, myślistwa i łucznictwa. Obdarzony wielką urodą, syn Sif i pasierb Thora, kochanek Hell i Frigg. Szczególnie czczony na Islandii.
Wali – bóg nordycki z mitologii skandynawskiej.
Syn Odyna i śmiertelnej księżniczki (według innych źródeł gigantki) Rind. Jego przeznaczeniem było pomścić śmierć Baldura, zabitego przez ślepego Hodura na skutek intrygi zawiązanej przez Lokiego. Według mitu Wali wyrósł w ciągu jednego dnia z dziecka na dorosłego mężczyznę i niezwłocznie wyruszył, aby zabić Hodura. Bóg ten miał przeżyć Ragnarök i zbudować wraz z braćmi nowe królestwo bogów – Gimle.
We (staronord. ve - "świętość") - w mitologii nordyckiej syn Borra i Bestli, brat Odyna i Wilego; uczestniczył wraz z braćmi w zniszczeniu rodu olbrzymów na czele z Imirem.
Widar – bóg nordycki. Syn Odyna i
...
Czytaj więcej »
|
Mitologia nordycka to mitologia ludów krajów skandynawskich (północno-germańskich): Danii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
Centralny element kosmogonii skandynawskiej to Völuspa, opowieść o drzewie życia, Yggdrasilu[1], świętym jesionie. Jest tym co święte, osią i miejscem łączącym wszystko we spólnym ładzie w kosmosie. W mitologicznej pieśni o Yggdrasilu drzewo życia jest niszczone przez jelenie i węże symbolizujące to, co niepewne i groźne. Yggdrasil jednak żyje dzięki Nornom, podlewającym święty jesion wodą ze studni Urdand brunnen. W mitologii skandynawskiej Yggdrasil łączy dziewięć światów:
1.Asgard – siedziba Azów
2.Wanaheim – siedziba Wanów
3.Álfheim – siedziba Alfów (Elfów)
4.Muspelheim – kraina ognia, światła (zamieszkiwana przez ognistych olbrzymów)
...
Czytaj więcej »
|
Mitologia germańska – termin obejmujący wierzenia związane z religią germańską, jak mitologia nordycka[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/mitologia_nordycka/2014-10-15-1012], mitologia anglo-saksońska, kontynentalna mitologia germańska i inne mitologie Germanów. Mitologia germańska wywodzi się z mitologii indoeuropejskiej, znanej również jako mitologia indogermańska.
|
Gryf- niezwykle silne zwierzę mające głowę i przednie łapy wielkiego orła, resztę ciała zaś lwa. Jego upierzenie ma zwykle barwę od beżowej po ciemnobrązową, choć widywano też gryfy z jaskrawymi piórami. Dorosły gryf ma rozmiary lwa lecz jest od niego znacznie silniejszy. W walce jest w stanie pokonać nawet kilku ludzi. Gryfy żyją w złotych gniazdach, najczęściej znajdujących się na pustyni lub w górach. Podobnie jak sfinksy często wynajmowane są przez czarodziejów do strzeżenia skarbów, uwielbiają bowiem złoto i drogocenne kamienie.
Chociaż maja dość gwałtowną naturę, można je obłaskawić. Nie jest to jednak tak proste jak w przypadku ich kuzynów hipogryfów. Gryfy mają doskonały wzrok (są w stanie dostrzec w locie zająca nawet z wysokości kilkunastu kilometrów), poza tym odporne są na jad smoków. Żywią się głównie mięsem, a w szczególności lubią świeżą koninę. Głodne są w stanie porwać z ziemi nawet konia z jeźdźcem. Zwykle gryfy dobierają się w pary na całe
...
Czytaj więcej »
|
Ork- obrzydliwa istota, zwana przez niektórych goblinem [1]. Orkowie są niscy, krępi i krzywonodzy. Mają długie kły i pazury, skośne oczy i czarną skórę. Ich twarze są płaskie, a usta wyjątkowo szerokie.
Żywią się mięsem i krwią upolowanych zwierząt, ludzi lub nawet własnych braci (skłonność do kanibalizmu!).
Wszyscy poza Urk- hai [2] nienawidzą światła słonecznego, osłabia bowiem ich siły i zręczność.
Stworzeni zostali w Pierwszej Erze Gwiazd przez Melkora(Morgotha), jednego z Valarów, z torturowanych przez niego elfów[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/elfy_cz_1/2014-10-13-999]. Wytrzymali i bezwzględni są w stanie walczyć aż do śmierci, są też całkowicie posłuszni swemu panu.
Choć niezbyt inteligentni, porozumiewają się między sobą dość prymitywnym językiem opartym na słowach pochodzących z Cza
...
Czytaj więcej »
|
Krasnolud (szwed. dvärg, norw. dverg, niem. Zwerg, ang. dwarf) to istoty z mitologii nordyckiej i germańskiej, obecne później także w folklorze niemieckim i skandynawskim, a współcześnie w literaturze, filmach i grach fantasy.
Wzorowane na istotach z nordyckich mitów krasnoludy pierwszy wprowadził do literatury fantasy J.R.R. Tolkien.
W większości utworów fantasy krasnoludy są rasą bardzo tajemniczą. Bronią swoich sekretów, czasem utajniając nawet swoją mowę tak, by była niezrozumiała dla innych. Są też bardzo honorowe. Są zazwyczaj przedstawiani jako niższe od człowieka, silne, krępe i dobrze umięśnione humanoidy[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/humanoid/2014-10-27-1085], pierwotnie żyjące w kopalniach (zazwyczaj złota). W boju najchętniej używają toporów lub młotów i zawsze noszą długie brody, najczęściej splecione w fantazyjne warkocze
...
Czytaj więcej »
|
W Tibii elfy są rasą zamieszkującą położone na północy Tibii miasto Ab'Dendriel (gr. dendron – drzewo), do którego można dostać się po zdobyciu 8 poziomu i opuszczeniu wyspy nowicjuszy (Rookagard). Elfy są skłócone z Krasnoludami zamieszkującymi Kazordoon. Prócz pokojowo nastawionych mieszkańców Ab, w Tibii można znaleźć trzy rodzaje elfów, które mogą zaatakować gracza. Są to: Elf, Elf Scout i najsilniejszy z nich Elf Arcanist. Od czasu do czasu w Shadowthorn można natknąć się na bossa elfów, Dharaliona.
Kroniki Spinderwic- Tu elfy są istotami kochającymi naturę; części ich ubioru stanowią np. kwiaty, liście itd.
Lineage II- W świecie tej gry komputerowej występują dwie odmiany Elfów. Pierwsza, nazywana po prostu Elfami wielbi boginię wody Evę i kocha naturę. Druga, należąca niegdyś do wyżej wymienionych, to Mroczne Elfy. Zostały wygnane za studiowanie Czarnej Magii. Po przegranej wojnie ze swymi jaśniejszy
...
Czytaj więcej »
|
Nandorowie- Jest to część Telerich, która nie ukończyła Wielkiej Wędrówki do Amanu. Odmówili oni przekroczenia Gór Mglistych[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/gory_mgliste/2014-10-26-1077] i osiedlili się w dolinie Anduiny[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/wielka_rzeka_anduina/2014-10-26-1078].
Wiele lat później grupa Nandorów pod przywództwem Denethora[Denethor- Syn Lenwego, wódz Nandorów. Poprowadził znaczną część plemienia swego ojca znad brzegów Anduiny na zachód. Po długiej wędrówce przeprawił się przez Ered Luin i dotarł do Ossiriandu, gdzie się osiedlił. Walczył w Pierwszej bitwie o Beleriand na czele znacznego zastępu elfów. Poległ otoczony przez orków na szczycie Amon Ereb. Imię Denethor znaczy Gibki i smukły.] przekroczyła Góry Błękitne i osiedliła się w Ossiriandzie. Krai
...
Czytaj więcej »
| |