6:43 PM Ork |
Ork- obrzydliwa istota, zwana przez niektórych goblinem [1]. Orkowie są niscy, krępi i krzywonodzy. Mają długie kły i pazury, skośne oczy i czarną skórę. Ich twarze są płaskie, a usta wyjątkowo szerokie. Żywią się mięsem i krwią upolowanych zwierząt, ludzi lub nawet własnych braci (skłonność do kanibalizmu!). Wszyscy poza Urk- hai [2] nienawidzą światła słonecznego, osłabia bowiem ich siły i zręczność. Stworzeni zostali w Pierwszej Erze Gwiazd przez Melkora(Morgotha), jednego z Valarów, z torturowanych przez niego elfów[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/elfy_cz_1/2014-10-13-999]. Wytrzymali i bezwzględni są w stanie walczyć aż do śmierci, są też całkowicie posłuszni swemu panu. Choć niezbyt inteligentni, porozumiewają się między sobą dość prymitywnym językiem opartym na słowach pochodzących z Czarnej Mowy. Pod koniec Pierwszej Ery Gwiazd w Wojnie Potęg[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/wielka_bitwa_poteg/2014-10-29-1093] większa ich część została wybita. Orkowie są uzdolnieni w kuciu broni i kopaniu tuneli, ukrywali się w mokrych i głębokich jaskiniach Śródziemia i tam dożyli Czwartej Ery. Gdy Melkor powraca z Beleriandu, orkowie, odziani w stalowe zbroje i hełmy z żelaznych obręczy i wyposażeni w zakrzywione szable, wychodzą z Angbandu, by wspomóc swego pana w kolejnej wojnie. Zdziesiątkowani przez odziały Elfów Szarych oraz krasnoludów w czasie Bitwy Pod Gwiazdami wzrastają w siłę dopiero wiele lat później, po zwycięstwie nad królestwem Gondolinu. Po raz kolejny wybici przez przybywających do Śródziemia Majarów, odradzają się pod wodzą Saurona, ucznia ich dawnego pana. Dla niego walczą w Wojnie Ostatniego Sojuszu, a późnej uczestniczą w rozkwicie Mordoru. Sprzymierzeni z Haradrinami, z Easterlingami z Rhun oraz Korsarzami z Umburu przez kolejne setki lat rosną w siłę. Udaje im się nawet dotrzeć do Morii i zaludnić pradawne miasto krasnoludów. Po śmierci smoka Smauga orkowie uczestniczą u podnóża Smoczej Góry w Bitwie Pięciu Armii, a w czasie Wojny o Pierścień Jedyny stają się głównymi wojownikami armii Saurona. Walczą zarówno w bitwie o Rogaty Gród, jak i na Polach Pelennoru, w Mrocznej Puszczy i w finałowej walce pod Czarną Bramą Mordoru. Po zniknięciu Czarnego Władcy i zniszczeniu przez ludzi i elfy Mordoru, orkowie zostają w większości unicestwieni. Niewielka ich część kryje się w swoich kryjówkach w jaskiniach Śródziemia, ale już nigdy nie odzyska swojej dawnej potęgi. Od wydania Władcy pierścieni Tolkiena, orkowie pojawiają się również w wielu innych utworach fantasy i grach fabularnych. Orkowie i gobliny są w nich zwykle różnymi, choć spokrewnionymi rasami goblinoidów. Orkowie pojawiają się między innymi w grach fabularnych Dungeons & Dragons i Warhammer Fantasy oraz w grach komputerowych z serii Warcraft czy komputerowej grze fabularnej Gothic. Świat Warcrafta jest jednym z kilku (również w świecie The Elder Scrolls, Gothic 3, Earthdawn i Świecie Dysku), gdzie orkowie dorównują ludziom inteligencją i nie są z natury źli – potrafią nawet być heroiczni. Gothic[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/gothic/2014-10-29-1094]W świecie gry Gothic Orkowie przedstawieni są jako stworzenia, które stworzyły kulturę dorównującą ludzkiej, budują miasta oraz świątynie, korzystają z własnego języka, są zdolne do nauczenia się języka ludzi. Potrafią budować doskonałe machiny oblężnicze. Orkowie w pierwszych dwóch częściach serii Gothic oraz w dodatku Gothic II: Noc Kruka są opisywane jako dwumetrowe olbrzymy, które potrafią powalić nawet kilku mężów i są sługami Beliara. W części trzeciej zaś, są bardziej podobni do ludzi, są mniejsze niż w dwóch poprzednich częściach (wzrost podobny do ludzkiego) oraz mają kilka cech odmieniających je od Orków w poprzednich częściach Gothic. Warhammer [http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/swiat_warhammera/2014-09-19-850 ]Interesująca wizja Orków pojawia się w grze bitewnej science-fiction pt. Warhammer 40,000. Istoty te stanowią tam gatunek kosmicznych łupieżców i piratów, jeden z licznych wrogich ludzkości, korzystający z wymyślnego, choć niekoniecznie najlepszego jakościowo uzbrojenia (jak np. doprowadzone do stanu względnej używalności wraki pojazdów innych ras). Co więcej – są ze swojej natury organizmem symbiotycznym; kiedy ork ginie, z jego ciała wydobywają się zarodniki grzybni, z których, po pewnym czasie, rozwijają się następni orkowie. Dlatego nie występują orkowie-samice czy orkowie-dzieci – sprawia to, że gatunek ten może całkowicie poświęcić się wojnie. Warcraft [http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/warcraft/2014-09-22-856]W serii gier osadzonych w świecie Warcrafta Orkowie przedstawiani są jako rasa wybitna w sztuce wojennej, lecz nastawiona pokojowo do innych ras. Zamieszkują Azeroth, lecz pochodzą z Draenoru, świata zniszczonego eksplozją po wojnie z Przymierzem. Mówią swoim własnym językiem znanym jako Orczy. Pod wodzą Thralla Orkowie przewodzą Hordzie, w której skład wchodzą również Trolle oraz Taureni. D&D[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/d_d/2014-10-29-1095]Orkowie w świecie Dungeons & Dragons są to wysocy humanoidzi o szarej bądź szaro-zielonej skórze porośniętej szczeciną. Tworzą oni patriarchalne społeczeństwa, dla których wojna i rozszerzanie terytoriów jest priorytetowym celem. Orkowie potrafią sprzymierzać się ze sobą lub z innymi rasami, aby osiągnąć pewien jasno określony cel. Sojusze takie jednak rozpadają się wkrótce po zwycięstwie, przez co orkowie nie potrafią dobrze zarządzać zdobytymi terenami. Świat DyskuW Świecie Dysku orki zostały stworzone przez Igory na polecenie Złego Imperatora, który wykorzystywał je później jako narzędzia w walce. Panuje powszechne przekonanie, że pochodzą od goblinów, w rzeczywistości jednak stworzono je z ludzi. Posiadają dodatkowy organ wewnętrzny zwany "Braciszkiem", który potrafi zregenerować ciało po uszkodzeniu, przez co bardzo trudno jest zabić orka skutecznie (nie jest to jednak niemożliwe). Orkiem jest Nutt, kapitan drużyny piłkarskiej Niewidocznego Uniwersytetu w powieści Niewidoczni Akademicy. ... Orkowie powracają! Znany autor bestsellerów Michael Peinkofer budzi do życia najdziwniejsze i zarazem najbardziej odrażające istoty tolkienowskiego Śródzimia i opisuje fascynujące przygody Boldoka i Rammara, dwóch orków[„Orkowie 1- Powrót Orków”]. Dwaj niepodobni do siebie bracia (co u orków nie jest niczym dziwnym), pragną w zasadzie tylko jednego: służyć chaosowi. Zdarza im się zabłądzić do świata śmiertelników i tłuc się od lasów Stęchłej Marchii po wieczne lody Białej Pustyni. Walczą z ghulami i pająkami- olbrzymami... Aż wreszcie dwie armie elfów i orków spotykają się, by doszło do krwawego rozstrzygnięcia u bram zatopionego miasta Tirgas Lan. Peinkofer pokazal, że orkowie nie są tylko mało inteligentną rasą, której celem jest być mięsem armatnim, ale potrafią być niezmiernie pomysłowi i kreatywni. Jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich wielbicieli orków w światach fantasy. Wartka akcja trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej strony, a jednocześnie pełna humoru. ... Tematykę orków podejmuje również Stan Nicholls w książce „Orkowie 2- Legion Gromu”. Dzięki mitologii Tolkiena orkowie stali się niezmiernie niebezpieczną rasą, pozbawioną wszelkich skrupułów grupą potworów, która straszy się dzieci w największych koszmarach... Ale bestia przecież tkwi w każdym z nas... Czy potrafisz nad nią panować, czy potrafisz akceptować jej obecność? Orkowie urodzeni są by walczyć, by dzierżyć miecz... Tajemniczy artefakt to klucz do wolności i władzy. Główny bohater- oczywiście ork, by go zdobyć musi się zmierzyć z królem trolli, oszalałym Haskeerem i centaurem z Lasu Dragon Orkowie są o krok od zdobycia artefaktu, ale nagle dzieje się coś co może zniweczyć akcję... Czy uda się rozwiązać zagadkę artefaktu, tego Ci nie zdradzę... Koniecznie sięgnij po tą trzymającą w napięciu do samego końca powieść... ... „Odwet Orków” to kolejna powieść fantasy o najdziwniejszych postaciach ze świata fantasy. Bracia- orkowie: Boldok i Rammar- to prawdziwi bohaterowie swojej rasy. Objadają się w Bru- Milem, popijając hektolitry piwa, a świat orków tonie... Czy można zakochać się w orkach? Myślę, że czytając książki Michaela Peinkofera na pewno (choć pierwsza część wydaje mi się być dużo lepsza). Orczy bliźniacy są po prostu niesamowici i nie da rady ich nikim zatopić, gdy światu grozi prawdziwe zło. Jest to książkowa odpowiedź na klasykę kina: „Głupi i głupszy”, bo bracia choć naiwni są szlachetni i nie przejednani w walce. Orkowie i elfy mają wiele ze sobą wspólnego... Allanh- to przecież wredne, elfie babsko, które potrafi nie jednego wyprowadzić z równowagi. Swą przebiegłością nie jednego orka zapędziłaby w kozi róg... 1.Goblin- karłowata, człekokształtna istota i dość paskudnej powierzchowności. Gobliny mają zieloną lub oliwkową skórę, świńskie oczka i długie, chude ręce. Złośliwe z natury, często wyrządzają człowiekowi krzywdę lub przynajmniej są uciążliwe. Dręczą ludzi hałasami, wydmuchują sadzę z komina, zdmuchują świece lub wywracają garnki z jedzeniem. Raczej bezpośrednio atakują, gdyż mimo swej brutalności i porywczości- są niezwykle tchórzliwe. Wędrują najczęściej bandami, szukając pożywienia i polując na małe zwierzęta. Schronienie znajdują głównie wśród skał lub jaskiń, nie lubią bowiem światła słonecznego, a znakomicie widzą w ciemnościach. W Śródziemiu [Tolkien], zwane przez Wolne Ludy- Orkami [choć ja bym tu polemizował, bo choć widać podobieństwa dla mnie to dwie różne rasy, jak twierdzą niektórzy pisarze fantasy i twórcy gier RPG], stając się groźnymi sprzymierzeńcami Saurona. W świecie Harry'ego Pottera [J.K. Rowling] prowadzą na ulicy Pokątnej bank dla czarodziejów, zwany bankiem Grungotta, Oprócz smykałki do pieniędzy, charakteryzują się również skłonnością do pijaństwa. Z goblinami ma styczność zarówno Tristan Thorn, jak i Drużyna Pierścienia. 2. Uruk- hai[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/photo/] - to rasa orków (zwana w Czarnej Mowie Urukami) wyhodowana w 2475 roku Trzeciej Ery Śródziemia w Mordorze, królestwie Czarnego Władcy. Uruk- hai są skrzyżowaniem ludzi i orków. Mają wzrost człowieka, czarną skórę i czarną krew. Nie boją się światła oraz są silniejsi i bardziej wytrzymali niż zwykli orkowie. Noszą czarne zbroje i czarne kolczugi, uzbrojeni są w miecze i włócznie. Na ich tarczach widnieje znak Czerwonego Oka- ich władcy Saurona. Uruk- hai mieszkają ze zwykłymi orkami i często pełną funkcję dowódców. W 2475 roku Trzeciej Ery Uruk- hai na rozkaz Saurona atakują Gondor i niszczą jego stolicę Osgiliath. Zostają jednak wyparci przez Boromira- wodza Gondoru. Pewna część Uruk- hai znajduje się również w armii Isengardu[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/isengard/2014-10-20-1039] i jest opłacana przez Sarumana[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/saruman_bialy/2014-10-20-1040]. W czasie Wojny o Pierścień Jedyny duża ich liczba wyrusza do Rogatego Grodu w Rohanie. Po upadku Saurona również ta rasa nie ma gdzie się schronić (podobnie jak inne plugawe istoty). Wielu zostaje zabitych, a niewielka grupa ukrywa się w jaskiniach i ginie z głodu lub w wyniku bratobójczych walk. |
|
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |