Ged- to potężny czarnoksiężnik, władca smoków i Arcymag Ziemiomorza[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/ziemiomorze_swiat/2014-10-08-970]. Jego prawdziwe imię brzmi „Krogulec”. Przychodzi na świat jako siódmy syn kowala brązownika w wiosce Dziesięć Olch, która leży na zboczach wyspy Gont. Przy urodzeniu otrzymuje od rodziców imię Duny. Kiedy ma rok umiera jego matka, a wychowaniem chłopca zajmuje się mało troskliwy ojciec oraz ciotki czarownicy, która staje się jego pierwszą mistrzynią magii. W wieku siedmiu lat po raz pierwszy w chłopcu objawiają się zdolności magiczne, przypadkowo rzuca urok na kozy. W krótkim czasie uczy się zaklęć od swojej ciotki i udaje mu się posiąść władzę nad drapieżnymi ptakami(od tego czasu nazywany jest przez kolegów Krogulcem- początkowo nie jest świadomy tego, że jest to jego prawdziwe imię).
Gdy ma trzynaście lat jego wioskę napadają barbarzyńcy z Cesarstwa Kargadu. Ged chcąc uchronić mieszkańców swojej wioski przed najeźdźcą tka magiczną mgłę, ale zaklęcie wyczerpuje jego siły. Nie może spać, słuchać i mówić. Uzdrowiony zostaje dopiero przez maga Ogiona Milczącego[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/ogion_milczacy/2014-10-08-972]. Miesiąc później podczas Rytuału Przejścia dostaje od niego prawdziwe imię: Krogulec (w Dawnej Mowie) i zgadza się pójść do niego na nauki. Kilka miesięcy spędza wraz ze swym mistrzem (nauczycielem) ucząc się zielarstwa i starych run. Taka wiedza go jednak nie satysfakcjonuje, chce uczyć się zaklęć. To sprawia, że sprowokowany przez córkę czarownicy przywojuje mroczne moce, odpędzone dopiero przez Ogiona. Ged dostając rekomendację od mistrza opuszcza go i udaje się na Roke[1] do szkoły czarodziejów. Tam zaprzyjaźnia się z Vethem[2] oraz otakiem Hoegiem. To tu pod opieką dziewięciu Mistrzów uczy się magii poznając jej prawa.
W wyniku zakładu z „kolegą” ze szkoły Jasperem, bawi się w nekromancję[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/nekromancja/2014-09-30-934] i wywołuje ducha zmarłej kobiety- lady Elffarian. „Zabawy” nekromancją przekraczają jego magiczne zdolności i na ziemie wkracza zły Cień[3]. Ged z trudem unika śmierci- ratuje go Arcymag.
Po pewnym czasie musi opuścić szkołę, bo pozostanie w niej graniczyłoby dla uczniów i nauczycieli niebezpieczeństwo. Wyrusza do osady Low Torning, by chronić ich przed smokiem z wyspy Pendor. Udaje mu się odkryć imię smoka i dzięki temu zmusić go do uległości. Ged staje przed wyborem: poznać imię Cienia lub uratować ludzi z osady. Wybiera to drugie. Nękany przez cień opuszcza swoją posad miejscowego maga i udaje się w świat. Na wyspie Osskil walczy z gebbethem[4] i dostaje się na dwór wyznawców Starszych Mocy Ziemi. Udaje mu się pokonać pokusy kamienia Terrenon[5] i uciec pod postacią sokoła do swojego mistrza Ogiona, który radzi mu by z ofiary stał się łowcą i zaczął ścigać Cień, zamiast przed nim uciekać. Struga mu też nową laskę.
Przez kolejne miesiące Ged zgodnie z radą mądrego mistrza ściga Cień po morzach i lądach. Na jednej z wysp dostaje w prezencie połówkę amuletu, zwanego pierścieniem Erreth Akbego. W końcu swojego przyjaciela Vetha dogania Cień, nazywa go swoim własnym imieniem i łączy się z nim (dualizm natury ludzkiej)Niszczy tym samym zagrożenie i staje się człowiekiem, bo jako „ja” nie może być owładnięty przez żadną inną osobę ani moc z zewnątrz.
Kilka lat później, już jako dorosły mężczyzna i znakomity mag wyrusza do Grobowców Atuanu, by tam odnaleźć drugą połowę amuletu. Gubi się jednak w Labiryncie, czym skazuje się na łaskę i niełaskę Bezimiennych i ich kapłanek (zgodnie z prawem powinien umrzeć). Przebywając w niewoli zaprzyjaźnia się jednak z młodą arcykapłanką Tenar[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/tenar/2014-10-08-974], zwaną również Archą i ofiarowuje jej swoje prawdziwe imię. Dzięki jej pomocy nie tylko wydostaje się na powierzchnię, ale również zdobywa drugą połowę amuletu, łącząc go w jedną całość, poczym płynie na wyspę Havnor, by tam przekazać artefakt. Na Havnor rozstaje się ze swoją przyjaciółką, aż na 25 lat. Udaje się najpierw do swego mistrza by prosić go o szkolenie Tenar, a następnie wraca na Roke, gdzie zostaje Arcymagiem. Kilka lat później znów opuszcza wyspę magów, bo Ziemiomorzu zagraża szerzące się Zło.
Wraz z młodym księciem Arrenem, który staje się jego uczniem. Odnajduje przyczynę „uciekania mocy”. Na krańcu Ziemiomorza poznają złego maga Coba i za nim udają się do Suchej Krainy- świata umarłych. Ged w walce z nekromantą i przywróceniu równowagi traci swą moc i na grzbiecie smoka Segoya wraca na Gont, gdzie po 25 latach łączy się z kapłanką Tenar, która zostaje jego żoną. Wraz z nią i przygarniętą przez nią dziewczynką Tehanu[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/tehanu/2014-10-08-973] rozpoczyna nowe życie.
- Roke- jedna z wysp w Archipelagu, zwana też Wyspą Mędrców, usytuowana na południe od wyspy Havnor, na wodach Morza Najgłębszego. Mieści się na niej słynna szkoła czarodziejów, do której wszystkie Krainy Wewnętrzne przysyłają chłopców, którzy mają zdolności magiczne. Głównym miastem wyspy jest Thwil, niewielka osada, z wysokimi domami stojących na wąskich spadzistych uliczkach. Thwil jest dziwnym miastem i dziwni są jego mieszkańcy; najzwyklejsi rybacy, robotnicy i rzemieślnicy przypominają trochę magów Mówią zagadkami i zaklęciami, ale na Wyspie Mędrców nie dziwi to nikogo. Nie dziwi, zatem dom wznoszący się w powierze, ani chłopiec zmieniający kształty. Cała wyspa jest chroniona przed sztormem, zmianą i złym losem. Czarnoksiężnicy mają za zadanie dbać o równowagę świata. W środku placu stoi Wielki Dom Roke. Tu młodzi adepci sztuk magicznych pod opieką Arcymaga i dziewięciu Mistrzów kształcą swoje umiejętności (Mistrz Imion, Przywołań, Wzorów, Przemian, Wiatrów, Sztuki Ziół, Pieśni i Mistrza Oddźwiernego) By wejść do szkoły trzeba powiedzieć swoje prawdziwe imię, a by z niej wyjść trzeba powiedzieć Prawdziwe Imię Mistrza Oddźwirnego. To tu kształcili się Ogion Milczący, jego uczeń Ged, a także jego przyjaciel Veth.
- Veth- dobry i delikatny mag o prawdziwym imieniu Esterrial, największy przyjaciel Geda. Przychodzi na świat w prostej rodzinie kupca morskiego na wyspie Iffish na Wschodnich Rubieżach Ziemiomorza. W młodości opuszcza rodzinny dom, by kształcić się w słynnej szkole czarodziejów na Roke. Już pierwszego dnia po przybyciu do szkoły Geda do szkoły ofiarowuje mu swoją dozgonna i szczerą przyjaźń. Kiedy porywczy i lekkomyślny Krogulec decyduje się na pojedynek magiczny z Jasperem, bufonem z arystokratycznego rodu to właśnie Veth stara się temu zapobiec. Odepchnięty przez przyjaciela, jest zmuszony patrzeć na zło, które objawiło się poprzez niebezpieczne zaklęcie przywołania Po skończeniu szkoły i otrzymaniu laski czarodziejskiej Veth powraca w rodzinne strony. Wcześniej jednak ofiarowuje Gedowi swoje Prawdziwe imię. Gdy przybywa do domu obejmuje posadę miejscowego maga w miasteczku Ismay. Gdy Ged przybywa do niego, Esterrial decyduje się wyruszyć z nim w podróż i pomóc mu pokonać Cień. Przyjaciele razem płyną „Bystrym Okiem”, aż za Ostatni Ląd i Veth staje się naocznym świadkiem walki Geda z Cieniem. Po tej niezwykłej wyprawie wraca do domu i ponownie obejmuje posadę miejscowego maga.
- Cień- mroczna postać, którą wywołuje na wyspie Roke mag Ged. Nie ma ciała, nie jest żywą istotą, ani duchem, wydaje się też nie mieć imienia. Jest istotą pozbawioną światła, przestrzeni i czasu. Pojawia się na świecie, gdy Ged chce zaimponować swojemu koledze ze szkoły Jasperowi, postanawia przywołać ze świata zmarłych ducha Elfarran, pięknej pani znanej z legend krążących po Archipelagu. Otwierając bramy do świata mroku, młody czarodziej umożliwia Cieniowi wydostanie się na powierzchnię świata. Uwolniony cień wbija się w Geda, rwąc jego ciało i wysysając jego siły. Przypominający czarne zwierzę, nie posiadający twarzy, a jedynie czarne łapy z pazurami, zostaje odpędzony dopiero przez Arcymaga Nemmerle, który poświęca swoje życie by ocalić butnego młodzieńca. Odrzucony potężnymi zaklęciami poza granicę Roke, Cień przyczaja się by po raz kolejny zaatakować. Gdy po pewnym czasie Ged wyrusza z Wyspy Mędrców, Cień zaczyna go ścigać, chcąc wyssać z niego moc i „zabrać mu nawet ciężar, ciepło i życie jego ciała, oraz wolę, która nim rządzi”. Ujawnia swoją mroczną naturę, gdy Krogulec pracuje jako miejscowy mag na Low Torning, wysyła pewnego dnia swego ducha do krainy mroku, chcąc przywołać z niej duszę umierającego dziecka. Cień wtedy atakuje Geda w bramie pomiędzy światami. Młody czarodziej powraca do świata żywych jedyne dzięki pomocy swego otoka Hoega. Gdy Ged opuszcza wyspę, nie chcąc narażać jej mieszkańców, Cień podąża za nim. Po raz kolejny atakuje maga na wyspie Osskil pod postacią gebbetha (patrz niżej) w ciele marynarza Skirha. Zmusza Geda do schronienia się na Dworze Terrenon. W końcu jednak ze ścigającego staje się ściganym. Ged w końcu za radą swego Mistrza postanawia przestać uciekać przed Cieniem i wydać mu walkę. Cień okazuje się być mroczną częścią samego czarnoksiężnika. Ged nazywa go swoim imieniem i łączy się z nim.
- Gebbeth- osoba przejęta przez Cień. Jej ciało, a także umiejętności i moce podporządkowane są jego mocy i planom. Młody mag Ged po uwolnieniu Cienia obawia się, że sam stanie się gebbethem. W trakcie podróży koło dworu Terrenon spotyka go pod postacią gebbetha w ciele jednego z towarzyszących mu marynarzy.
- Terrenon- magiczny kamień znajdujący się na Dworze Terrenon na wyspie Osskin, zwanej Krainą Kruków, leżącej na Północnych Rubieżach Ziemiomorza. Powstaje wedy kiedy powstaje sam świat, zanim smok Segoy tworzy wyspy Archipelagu. Wiadomo też, że Terrenon przetrwa do końca dni, czas nic dla niego nie znaczy. Kiedy Ged przybywa na dwór Bendereska i Serret, uciekając przed ścigającym go Cieniem, Terrenon znajduje się w posadce komnaty królewskiej. Jest niezwykle mocnym artefaktem. Ged odrzuca pokusę kamienia, pokonuje Bendereska, który owładnięty jest złymi siłami i pod postacią sokoła ucieka na Gont do Ogiona.
|