Główna » 2014 » Październik » 8 » Ziemiomorze (świat)
1:54 PM
Ziemiomorze (świat)

Ziemiomorze- świat stworzony przez Ursulę Le Guin, składający się z archipelagu wysp otoczonych bezkresnymi wodami Morza Otwartego, po którym pływa tajemniczy Lud Traw. Stworzony zostaje za pomocą kreacyjnej mocy słowa przez Segoya- mądrego i potężnego smoka barwy żelaza[1].

W centrum Ziemiomorza znajduje się wyspa Havnor, gdzie urzęduje władca wszystkich wysp. Na północ od niej leżą wyspy: Osskil, Enlad i Ea, natomiast na południe wyspy Hosk, Wathor, a także Roke, gdzie znajduje się słynna szkoła czarodziejów (czarnoksiężników, magów), do której uczęszczają m.in. Ged[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/ged/2014-10-08-971] i jego przyjaciel Veth[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/ged/2014-10-08-971], a wcześniej również mistrz Geda (późniejszego Arcymaga na Roke) Ogion Milczący. Na zachód od Havnoru  leży m.in. wyspa Pendor, która przez wiele lat była opanowana przez smoki. Na wschodzie znaleźć można  wyspy: Atnini, Atuan, Karego- At i Hur- at Hur, które należą do kraju Kargadu, które rządzone są teokratycznie (doktryna polityczna według której władzę w państwie sprawuje kapłan lub kapłani np. w Starożytnym Egipcie, Imperium Rzymskie, Imperium Khmerów, Chiny, Japonia, Nepal) i wzywające kulty Dawnych Potęg Zemi i Sił Ciemności. Na Rubierzach Zachodnich Ziemiomorza znajdują się m.in. wyspy: Selidor, Obb, Jessage i Kaltuel, na Rubierzach Wschodnich: wyspy Soders, Rolameny, Iffish, na kresach północnych: Udrath, Rogm, Bereswek, i Hogen, a na południowych: Obehol, Wellog i Toom.

Pierwszym władcą Ziemiomorza zostaje Eland, jednak największą sławę zdobywa  Erreth- Akbe- potężny mag, posiadacz potężnego amuletu, który później nazywany jest od jego imienia: pierścieniem Erreth Akbego[2]. Na każdej wyspie Archipelagu mieszka lud, który posiada inną kulturę i tradycję. Jedyną wspólną cechą wszystkich nacji jest tzw. Rytuał Przejścia, który polega na tym, że w dniu trzynastych urodzin człowiek dostaje swoje Prawdziwe Imię oczywiście w Dawnej Mowie[3], a także Długi Taniec, który odbywa się w najkrótszą noc w roku.  Większość mieszkańców Archipelagu ma jasną cerę, ale dla przykładu Tenar i podlegające jej kapłanki mają jasną karnację. Mieszkańcy Archipelagu żyją głównie z rolnictwa, handlu i rolnictwa.

 

  1. Segoy- mądry i potężny smok barwy żelaza, nazywany również Klessin. Ma wielkie złote oczy i ciemnoczerwone skrzydła. Legenda opowiadana przez młodzieńców z Archipelagu głosi, że smok miał stworzyć świat za pomocą słowa, które wypowiedział w Dawnej Mowie. Kiedy Ged powraca  pozbawiony mocy z Suchej Krainy, miejsca śmierci, Segoy zabiera go z Selidoru  wraz z jego towarzyszem i uczniem Arrenem- księciem Enladu na Roke, a później na jego prośbę na Gont. Kilka lat później  przybywa ponownie na Gont, tym razem na wezwanie małej Tehanu[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/tehanu/2014-10-08-973]- małej okaleczonej dziewczynki, która pochodzi z plemienia smoków (prawdopodobnie z tego samego plemienia co on).
  2. Pierścień Erreth- Akbego-  magiczny amulet ze srebra, z dziewięcioma otworami, wyglądający jak niewielka bransoleta. Na jego zewnętrznej stronie znajdują się kształty przypominające fale, na wewnętrznej stronie wyryte dziewięć Run Mocy. Nie wiadomo dokładnie dla kogo i w jakim celu został zrobiony. Ma wiele lat, już wtedy gdy nosi go Elffarian Piękna. W końcu pierścień trafia do maga  Erreth Akbego, króla i maga żyjącego na zachodzie Ziemiomorza.  Erreth Akbe przybywa do Atuanu by przejąć władzę w Kargadzie. Zostaje jednak pokonany w walce przez Intathinem, najwyższego kapłana Wewnętrznej Świątyni Bliźniaczych Bóstw. Jego laska czarodziejska zostaje zniszczona, a pierścień przełamany. Jedna część znajduje się w grobowcach Atuanu, a druga dostaje się w ręce Tiarach, córki dobrego władcy kargijskiego, który zowie się Thoreg z Hupun. Od tej pory jedna część amuletu spoczywa w grobowcach, druga przechodzi z pokolenie na pokolenie na kolejne córki z klanu Hupun, aż w końcu zostaje zagubiona. Jak głosi legenda złączenie połówek zapewni dobrobyt i pokój Ziemiomorzu. Przełamanie amuletu naruszyło bowiem Runę Więzi, która ma zapewnić mądre rządy i równowagę. Gdy runa znika Archipelag nie może zaznać spokoju, trwają liczne wojny i kłótnie pomiędzy książętami. Wiele lat po śmierci Erreth Akbego połówkę pierścienia odnajduje Ged. Gdy ucieka przed Cieniem trafia na bezludną wyspę, która znajduje się niedaleko Karego- at i Atuanu. Opiekują się nim, a następnie ofiarowują mu tajemniczy przedmiot. Po latach od smoka Orma[http://rockmetal-nibyl.ucoz.pl/blog/orm_ember/2014-10-08-975] (tego co zabił Erreth Akbego) dowiaduje się czym ów przedmiot jest i jaka jest związana z nim historia (przepowiednia). Wkrada się do Grobowców Atuanu, by tam odnaleźć drugą połówkę pierścienia. Udaje się mu ta sztuka z pomocą Tenar- kapłanki Bezimiennych. Mag łączy amulet Runą Więzi i podarowuje go władcą Havnoru.
  3. Dawna Mowa- to najstarszy język Ziemiomorza, którym mówi m.in. smok Segoy (czytaj przypis 1), gdy stwarza świat.  Słowa w Dawnej Mowie są prawdziwymi imionami istot i rzeczy w Archipelegu. W czasach Geda język ten zostaje w większości zapomniany. Mówią nim jedynie smoki, a magowie znają jedynie jego niewielką część odnoszącą się do prawdziwych imion i pradawnych zaklęć.  Używający Dawnej Mowy ludzie nie mogą kłamać. Zdarza się to jednak smokom, dla których jest to język naturalny. Nikt nie zna Wszystkich Słów Tworzenia, bo nie ma ich końca. Niektóre ze słów zaginęły na przestrzeni wieków lub ukryły się, inne znane są jedynie Dawnym Mocom Ziemi. Są też takie, których nie zna żadne żyjące na świecie stworzenie.  Znajomość prawdziwych imion umożliwia panowanie nad rzeczami lub istotami, które one reprezentują, dlatego magowie całe życie poświęcają studiom poznawania prawdziwych imion.  Wiemy, że Prawdziwych Imion uczą się adepci magii w szkole czarodziejów na Roke. Mistrz Imion w swojej siedzibie przez rok zapoznaje ich w Wieży Osobnej. Dla przykładu słowo „sukien” utworzone jest z dwóch słów: „suk”- pióropusz” i „inien”- morze. Fala to zatem „pióropusz morza”. Nie można jednak zaczarować fali używając terminu „sukien”. Trzeba użyj jej prawdziwego mienia: „essa”. Ludzie doskonale zdają sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie tkwi w ich prawdziwym imieniu, dlatego Prawdziwe Imię, które otrzymują podczas Rytuału Przejścia starannie ukrywają.       
Kategoria: światy fantasy | Wyświetleń: 601 | Dodał: Bies6167 | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Imię *:
Email *:
Kod *: